Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
extra info
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vervangen koppeling Tigra Z14XEP

Vervangen koppeling Tigra Z14XEP 1 maand 2 dagen geleden #58412

  • JCD
  • JCD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Met dank aan de goede aanzet hier
hier.https://www.twintop.be/index.php/kunena/stljzlfvr/35985-een-beetje-een-bezoeker

De distributie leek niet zo een probleem te zijn.
De stoters tikken even na de eerste start in twee maanden maar zijn stil na een tiental seconden.
Verse olie zal er zeker geen kwaad aan doen.
Aan de ketting hoor ik niks rammelen. Zijn ze die niet vergeten?

Mensen toch, wat een gedoe met die voorwielaandrijvingen.
Het is niet de bedoeling een sluitende how-to te schrijven maar ik dacht dat het nuttig was om de ervaring te delen.
Daarom is er een forum nietwaar.
Waarschijnlijk is het even goed doenbaar om de combinatie blok-versnellingsbak er in zijn geheel langs boven uit te halen, maar we hebben het subframe er vanonder gehaald en dan de vertragingsbak van de motor.

Auto op de brug en motor/bak opgehangen dmv een stang die op de vleugels steunt.
Batterij en luchtfilter wegnemen.
Hier en daar nog wat stekkers losgemaakt om wat plaats te maken en om zeker te zijn dat de kabels niet gaan spannen eens we met de grote brokken beginnen te waggelen.
Motorsteun rechts en baksteun links van vanboven wegnemen.
Waterpomp geamputeerd want moest toch ook vervangen worden.
Onderaan nog twee steunen weggenomen, een vooraan en een achteraan. De voorste is te vervangen wegens gescheurd.
Stabilistiestang van het subframe losmaken (4 torxkop bouten of hoe noemen die dingen anders).
Stuurhuis losmaken van subframe (2 van die bouten)
Chassis opkrikken zodat voorwielen loskomen.
Voorwielen wegnemen (goed bijhouden!).
Fuzeekogels van de wielnaven losmaken (telkens een bout lossen en eruit halen).
Uitlaat verwijderen (WD40 en bij uitbreiding: slijpschijf).
Radiator bovenaan met colsonbandjes vastmaken zodat die blijft hangen als het subframe er onderuit gaat.
Bediening van de bak losmaken. Dat was 1 clips, een bout van een scharnierpunt en een bout van de stang naar de pook. De positie van die laatste hebben we goed gemerkt om hermontage te vergemakkelijken.
Positie van het subframe zo goed als mogelijk gemarkeerd met stift.
Vier bouten van subframe losmaken en subframe naar achter schuiven en daarna voorkant naar beneden laten zakken. Netjes wegleggen.
Rechter wielnaaf wat scheef gehouden om plaats te hebben om de rechtse cardan uit de bak te trekken. Die kwam er met een klik uit (clipsje op de vertanding).
Daarna de hele boel zo ver mogelijk naar rechts geschoven en de linker cardan er uit.
Bak losvijzen van blok. Startmotor hoeft niet los.
De bouten van de centrale koppel cilinder zitten geborgd met Locktite of zoiets (blauw).
De omgeving warmstoken met een heteluchtblazer vooralleer deze bouten los te maken. Het zijn ondiepe torx-koppen en geraken gemakkelijk beschadigd.
Disclaimer: voor al wat ik vergeten op te schrijven ben was een hamer nodig.

Eerdaags komen de nieuwe stukken aan.
Volgend weekend "assembly is the reverse of disassembly".
Ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Vervangen koppeling Tigra Z14XEP 1 maand 23 uren geleden #58432

  • Max_VTTT
  • Max_VTTT's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 5363
  • Karma: 27
  • Ontvangen bedankjes 480
Jeetje jij maakt er werk van, maar subframe helemaal los had niet gehoeven hoor.
Gewoon van boven er uit 'tillen' dat motorblokje.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Vervangen koppeling Tigra Z14XEP 2 weken 3 dagen geleden #58660

  • JCD
  • JCD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Inderdaad, "langs boven" had allicht gemakkelijker geweest.
Het terug monteren is nochthans zonder problemen verlopen.
Schakelstang terug in de juiste positie gekregen na de derde poging.
Koppeling doet het prima en is lekker licht en doseerbaar.
Het is een Sachs geworden, dat is wat de onderdelenboer had liggen.

Wat ik wel wat verontrustend vind, is dat de distributieketting precies meer lawaai maakt dan voordien.
We zien wel wat het geeft na enkele weken.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Vervangen koppeling Tigra Z14XEP 2 weken 2 dagen geleden #58661

  • Max_VTTT
  • Max_VTTT's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 5363
  • Karma: 27
  • Ontvangen bedankjes 480
Fijn dat de koppeling weer goed werkt, is ook altijd even een afstel klusje hoor. Ik doe het ook in drie keer. :P

De ketting had je die vervangen? Wanneer je de ketting gaat vervangen doe er een GM set in. Dat zijn de beste en loopt perfect stil.

Ik koop een GM set meestal via e.bay.de dan kost die rond de 135 euro.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Vervangen koppeling Tigra Z14XEP 2 weken 2 dagen geleden #58664

  • JCD
  • JCD's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
De ketting hebben we niet vervangen want die klonk aanvankelijk eerder OK.
Nu zou ik durven twijfelen.
De nieuwe motorolie zal er normaal gezien geen kwaad aan mogen gedaan hebben, integendeel.
Maar zoals ik al zei, we zien wel na verloop van tijd. Zo dramatisch klonk het nu ook weer niet.

Bedankt voor de tip ivm de GM kit trouwens.
Van SKF-materiaal zou ik nochthans ook niet bang zijn.

Jammer dat de eigenaar zelf niet wat meer PC-minded is. Er is altijd een hele boel zelfredzaamheid op te scharen op forums zoal dit.
Ik probeer hem vooralsnog hierheen te loodsen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Vervangen koppeling Tigra Z14XEP 2 weken 1 dag geleden #58665

  • Max_VTTT
  • Max_VTTT's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 5363
  • Karma: 27
  • Ontvangen bedankjes 480
Tja lastig om te beoordelen, ik luister meestal met een stethoscoop op het motor blokje. Exact luisteren waar het geluid vandaan komt. ;)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden