DE Astra Twintop met zijn 3-delig daksysteem

Het geniale 3-delig daksysteem van de Astra TwinTop.

Het heeft eigelijk wel een tijdje geduurd aleer dit 3-delig systeem werd gekozen uit de vele voorontwerpen, zoals bijvoorbeeld puzzel- en schuifsystemen. Dit systeem werd later nog door Volvo (C-70) en VW (Eos) overgenomen.

Het voordeel van een driedelig daksysteem ten opzichte van een tweedelig is dat de voorruit niet zo ver naar achteren moet reiken (zoals peugeot 307CC) en dat er minder ruimte in de koffer nodig is omdat de elementen beter kunnen worden gestapeld

Het openen en sluiten voltrekt zich in 30 seconden en is een echt schouwspel, door de ingenieurs van Opel ook wel de Lambada genoemd

De vereisten voor het systeem waren vooral :

-naadloos aansluiten bij het geheel ontwerp

-zo goed mogelijke aerodynamische en akoustische werking

-betrouwbaarheid

-zo weinig mogelijk bewegende onderdelen, alhoewel Vijf electrische motoren, Acht hydraulische cylinders , 13 sensoren en 14 kinematische gewrichten, kan je niet echt weinig noemen.

Het geheel is te gemakkelijk te bedienen met een simpele druk op de knop, die zich bij de achteruitkijkspiegel aan het plafond bevindt.

 

In gesloten of coupé mode heeft de Astra 440 liter kofferruimte en in cabrio modus blijft hier nog 200 liter van over.

Deze kofferruimte is in cabrio stand niet zo makkelijk bereikbaar omdat het dak boven de ruimte zweeft, het is dan nodig de "easy load" functie te gebruiken waardoor het dak dan enkele centimeters wordt omhoog gelift.

net zoals bij de Tigra TwinTop zijn deze functie's echt niet leuk als je met je handen vol staat en moet wachten op het bereikbaar worden van de kofferruimte (gelukkig gaat cabrio en regenweer niet samen).

 

De kofferklep openen en sluiten gaat bij de Astra dan weer handmatig, dit in tegenstelling tot de Tigra Twintop

 

 

 

astra twintop open en gesloten roof
 

 

easy load functie knop:
 
 

De Opel Astra TwinTop is de coupé-cabriolet-versie van de Opel Astra, een compacte middenklasser die door de Duitse autobouwer Opel wordt gebouwd. Met de TwinTop herziet Opel de filosofie achter het model, want de vorige generaties van de Astra deden voor hun cabrioversies een beroep op een linnen kap. Het merk bezwijkt dus voor de trend om cabrio's uit te rusten met een hard klapdak.

De Astra TwinTop werd ontwikkeld op basis van de driedeurs Astra GTC. De achteroverhang moest natuurlijk verlengd worden om het wegklapdak in open toestand te kunnen huisvesten. Om de structurele stijfheid (vooral in open toestand uiteraard) te verhogen, werd het koetswerk op bepaalde plaatsen verstevigd, en de Astra TwinTop is voorzien van een koprolbeveiliging. Deze omvat twee aluminium rolbeugels die in een vijfde van een seconde automatisch omhoogspringen wanneer de koprolsensoren de regelmodule een sein geven. Qua veiligheid beschikt de Astra TwinTop over dezelfde rijhulpmiddelen als de andere Astraversies: ABS, elektronische remkrachtverdeler, noodremhulp en stabiliteitscontrole (eventueel optioneel). De ophanging, die van de berline is overgenomen (vóór: MacPherson veerpoten, overdwarse driehoeken onderaan, hulponderstel, antirolstang; achter: halfstarre torsieas, langsarmen, antirolstang), kan aangevuld worden met het IDS Plus-systeem (gestuurde schokdemping).

De voornaamste concurrenten van de Astra TwinTop zijn de Volkswagen Eos, Peugeot 308 CC en de Renault Megane CC.

In 2013 werd de Astra TwinTop opgevolgd door de Opel Cascada en kwam er een einde aan de productie van de Astra TwinTop


 

Wereldrecord voor Opel Astra TwinTop in Cape to Cape rally

(30 mei 2007)

De Opel Astra TwinTop krijgt een vermelding in het Guinness Book of Records. Paul Erhardt en Toine Berbers, alias Team Capemen, reden de cabrio/coupé in een recordtijd van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden van Europa tijdens de zware Cape to Cape rally.

Voor het eerst in de Cape to Cape rally nam de organisatie een klassement op voor equipes met twee personen. Die klasse is gewonnen door Team Capemen in nog geen 60 uur. Ook in het traditionele driepersoonsklassement is een nieuw record gereden. Beide tijden komen in het Guinness Book of Records.

Alle deelnemers van de Cape to Cape rally moeten zich aan de geldende snelheidslimieten houden. De organisatie controleerde daar streng op. Elke auto was daarom voorzien van een gps-volgsysteem. Even zag het ernaar uit dat de Opel Astra TwinTop gediskwalificeerd zou worden. “We zouden in Luxemburg te hard hebben gereden”, zegt Erhardt. “De maximumsnelheid op de snelweg daar bleek echter, zoals wij vooraf hadden uitgezocht, naar 130 km/uur te zijn verhoogd. Zo zijn we alsnog in de einduitslag opgenomen.”

BRON: www.autorai.nl


Opel vervaardigt 25.000 keer Astra TwinTop

30 januari 2007

In de Belgische Opel-fabriek is de 25.000e Astra TwinTop van de band gerold. Het heuglijk feit vond exact tien maanden na de productiestart plaats. De Opel-faciliteit in Antwerpen is de enige waar de open vierzitter wordt vervaardigd.

De Astra TwinTop is volgens Opel een echt verkoopsucces. In Groot-Brittannië werden vorig jaar meer dan 3.800 exemplaren van de Astra TwinTop geregistreerd. De Duitse markt is echter de belangrijkste voor de Astra TwinTop met een afzet van meer dan 7000 kopers. In Nederland registreerde Opel meer dan 500 stuks.

De cabriolet wordt onder drie mernamen verkocht, waaronder Vauxhall en Holden.

BRON: autotelegraaf.nl


 
 
 

Wat Opel betreft begint de zomer al op 3 juni 2006. Vanaf die dag staat de nieuwe Opel Astra TwinTop in de toonzaal van uw Opel Verdeler . De verleidelijkste coupé-cabrio geeft volop ruimte aan alle inzittenden en hun bagage. En met het unieke driedelige dakconcept speelt de Astra TwinTop in 30 seconden in op elk weertype. Kom hem ontdekken!

 

 


 

Opel Astra TwinTop nu bij de Opel-dealer

2 juni 2006

Bron:Autotelegraaf.NL

Net voor het hoogseizoen voor de cabrioletrijders arriveert de Opel Astra TwinTop bij de vaderlandse dealers. Dit jaar zullen 800 stuks deze kant opkomen, waarvan al 350 exemplaren zijn verkocht. Opel hoopt dat door de aandacht die de Astra TwinTop krijgt ook de verkopen van de Tigra TwinTop een extra impuls krijgen. Laatstgenoemde model verkoopt niet denderend.

 

De Astra TwinTop is net als de Tigra TwinTop voorzien van een metalen vouwdak. De toevoeging in de naam, die als eerste door AutoTelegraaf.nl wereldkundig is gemaakt, duidt op de twee karakters die het dak beide modellen biedt. Met gesloten top zijn het twee coupés, met geopend dak echte cabriolets.

De dakconstructies van de Astra en Tigra zijn echter totaal verschillend, niet in de laatste plaats vanwege het soort auto. De Tigra is een sportief getinte tweezitter, de Astra is een vierpersoons gezinswagen. Het dak van de kleinste Opel-cabrio bestaat uit twee delen, die in elkaar klappen. Het vouwt zich geheel elektrisch op tussen de bagageruimte en het interieur. De Astra is voorzien van een driedelig dak. De panelen komen boven elkaar te liggen onder de achterklep.

 

In tegenstelling tot de Tigra TwinTop zal Opel voor de open Astra wel een grootscheepse reclamecampagne starten. Die is tevens gericht op de Tigra, een auto die eigenlijk nooit echt goed in de markt is gezet. De auto arriveerde in eerste instantie eind 2004 op de markt, maar door kleine kwaliteitsproblemen en lage productievolumes werd de lancering uitgesteld tot op de AutoRAI 2005 in februari.

Opel dacht er 2.200 stuks van te verkopen in dat jaar, maar haalde niet eens de helft. Recent is de productie met tot een kwart gereduceerd.

 

De Astra TwinTop arriveert officieel vrijdag 3 juni bij de dealers. Hij is leverbaar voor minimaal € 28.850,-. Voor de aandrijving is keuze uit vier benzinemotoren (105 tot 200 pk) en één diesel (150 pk).

Voor de uitrusting is keuze uit Enjoy en Cosmo.

 

Opel bouwt de open Astra in zijn eigen fabriek te Antwerpen, waar zijn voorgangers in Italië door Bertone werd vervaardigd. Van de Kadett Cabrio en Astra Cabrio werden tot op heden meer dan 160.000 units geleverd.


 

Opel opent autosalon van Frankfurt met 30-secondendans

23 augustus 2005

Astra TwinTop: nieuw dakconcept op het ritme van de “Cabrio-Coupé
Lambada”


In de hoofdrol: vijf elektrische motoren, acht hydraulische cilinders, 13 sensoren en
14 kinematische gewrichten.
Tijdens het Internationaal Autosalon van Frankfurt (15–25 september) brengt Opel op zijn
stand bewegingloze auto’s tot leven met een nieuwe dans. De bezoekers kunnen namelijk
de Astra TwinTop, die in Frankfurt zijn wereldpremière beleeft, de “Cabrio-Coupé
Lambada” zien uitvoeren, waarbij hij zijn dak opent en sluit. Met een druk op een knop
doorlopen in totaal vijf componenten een sequentie van nauwkeurig gechoreografeerde
bewegingen met behulp van vijf elektrische motoren, acht hydraulische cilinders,
13 sensoren en 14 kinematische gewrichten. Het grootste voordeel van het innovatieve
dakconcept van de Astra TwinTop: de afzonderlijke onderdelen zijn kleiner dan in
conventionele systemen en nemen in de koffer dus minder plaats in.

 

Deze sectie over de astra twintop is nog even in aanbouw (vrijwilligers gezochtLaughing)

 

 

Lijst van de compatibele GSM modellen voor de Bleutooth kit van OPEL (Wij danken Koen voor deze bijdrage)

 

Telefoonvoorbereiding uwa/uwb.
Omschrijving
Cat. nummer
GM nummer
Nokia E60
6788540
93 199 551
Nokia E50
6788541
93 199 552
Siemens CX65/M65/CX70
1788141
93 199 052
Siemens S55/M55/C55
1788143
93 199 054
Siemens S65/SP65
1788144
93 199 055
Nokia N6230/6230i (for N6230i : release 3.40 or newer
1788147
93 199 058
Nokia N6820
1788148
93 199 059
Nokia N3100
1788149
93 199 060
Nokia N6100
1788150
93 199 061
Nokia N6220
1488151
93 199 062
Nokia 6610/7210/7250/7250i
1788152
93 199 063
Siemens C65
1788154
93 199 065
Motorola V300/V400/V500/V525/V600/V620 /V550/E550/V635
1788142
93 199 053
Sony-Ericsson K700i
1788145
93 199 056
Sony-Ericsson T610/630
1788146
93 199 057
Nokia 6020/6021
1788527
93 199 332
Siemens CX75
1788677
93 199 333
Siemens M75
1788678
93 199 334
Siemens S75
1788679
93 199 363
Siemens C75
1788529
93 199 381
Nokia 6310/6310i
?
93 199 354

Toegevoegd sinds februari

2007

 
Nokia 6233/6234
6788537
93 199 550
Nokia E60
6788540
93 199 551
Sony-Ericsson K610i/K510i/K310i
6788539
93 199 549
Nokia E50
6788541
93 199 552
Sony Ericsson K750i/c, W800i,W810i
6788538
93 199 543




ASTRA TWINTOP by IRMSCHER

 
 
 
 
 
 
   

meer info kan je op de website van Irmscher vinden >>>http://www.irmscher.de<<<

 


 

ASTRA TWINTOP by STEINMETZ

 
 
 
 
 
 
   

meer info kan je op de website van Steinmetz vinden >>>http://www.steinmetz.de<<<

De Astra Twintop is leverbaar met 5 verschillende motoren:

 

1.9 CDTI ECOTEC®

De 1.9 CDTI ECOTEC-Turbodiesel-Motor met moderne Common Rail Diesel-Technologie levert 110 kW/150 PK bij 4000T/m, de topsnelheid ligt op 213Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 10,2 sec.

De 1.9CDTI is uitgerust met de 6-versnellingsbak

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 7,7L (13/1)  Buiten Stad: 5,2L (19,2/1)  Gecombineerd: 6,1 L ( 16,4/1)

De CO2-uitstoot is 165 g/Km 

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 24 ' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   82
 Slag (mm)
 90,4
 Inhoud (cc)
 1910
 Compressieverhouding  17,5 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Diesel directe injectie
 Ontstekingssyteem  niet van toepasssing
 Benzinepomp  Mechanische hoge druk pomp
 Uitlaatgas controle systemen
 2 wegs katalytische convertor (oxidatie principe)
met uilaatgashercirculatie DPF
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 110 / 150 bij 4000 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 57,6 ; 78,5
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 315 bij 2000 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 164,9
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 1727,7 / 2073,4
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
12,1
 Olie inhoud
 4,3 L
 Koelvloeistof inhoud
 7,5 L
 ACCU vermogen (Ah)
 70
 Alternator vermogen bij 14,2 V  1420
 Max onderhoudsinterval  30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
 Druksysteem TURBO met Intercooler
Max Boost druk niet bekend
 

 

 

 

1.6 TWINPORT ECOTEC®

 

 

De 1.6 TWINPORT ECOTEC-Motor --kW (115 PK) Zijn max koppel van -Nm haalt hij bij een toerental van 4.000 t/min. de topsnelheid ligt op 186Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 14,1 sec.

De 1.6 Twinport is uitgerust met een 5-versnellingbak

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 9,1L (11/1)  Buiten Stad: 5,8L (17,2/1)  Gecombineerd: 7,0 L ( 14,3/1)

De CO2-uitstoot is 168 g/Km

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

OPGELET DEZE INFORMATIE BLIJKT NIET VOOR 100% CORRECT

DE ATT IS UITERUST MET EEN VERSIE DIE MEER VERMOGEN LEVERT (115 PK)

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 50' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   79
 Slag (mm)
 81.5
 Inhoud (cc)
 1598
 Compressieverhouding  10,5 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Sequentiele multi-point injectie
 Ontstekingssyteem  EST met pingeldetectie
 Benzinepomp  Electrisch in de tank
 Uitlaatgas controle systemen
 3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 77 / 105 bij 6000 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 48,2 ; 65,7
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 150 bij 3900 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 93,9
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 963,7 / 1180,10
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
 16,3
 Olie inhoud
 4,0 L
 Koelvloeistof inhoud
 5,9 L
 ACCU vermogen (Ah)
 55
 Alternator vermogen bij 14,2 V
 1704
 Max onderhoudsinterval
 30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
   

 

 

 

1.8 ECOTEC® (M of A)

 

De 1.8 ECOTEC-Motor levert 103 kW (140 PK). Zijn maximum koppel van 175 Nm levert hij bij een toerental van  3.800 tpm. de topsnelheid ligt op 209Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 11,4 sec.

De 1.8 ECOTEC is uitgerust met een 5-versnellingbak of een 4 traps automaat

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 10,3L (9.7/1)  Buiten Stad: 6,2L (16,1/1)  Gecombineerd: 7,7 L ( 13/1)

De CO2-uitstoot is 185 g/Km

OPGELET: Dit is niet dezelfde motor als voor de Tigra Twintop, deze 1.8 met 140 PK is een volledig nieuw ontwikkelde motor, de 1.8 met 125 PK is in feite een iets verouderde motor uit het GSI tijdperk.

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 50' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   80,5
 Slag (mm)
 88,2
 Inhoud (cc)
 1796
 Compressieverhouding  10,5 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Sequentiele multi-point injectie
 Ontstekingssyteem  EST met pingeldetectie
 Benzinepomp  Electrisch in de tank
 Uitlaatgas controle systemen
 3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 103 / 140 bij 6300 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 57,3 ; 78,0
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 175 bij 3800 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 97,4
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 1092,4 / 1225,0
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
 18,5
 Olie inhoud
 4,5 L
 Koelvloeistof inhoud
 5,9 L
 ACCU vermogen (Ah)
 55
 Alternator vermogen bij 14,2 V
 1420
 Max onderhoudsinterval
 30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
   

 

 

 

 

1.6 TURBO® (180PK)
 

 

De 1.6 TURBO ECOTEC-Motor (180 PK)

Uitermate sportief
Het flinke vermogen wordt op een mooie manier over een breed toerenbereik verdeeld. Zodoende kan er uitermate sportief, maar ook rustig en zeer schakellui worden gereden. Dat wordt overigens door de gegevens bevestigd. Het koppel ligt niet alleen hoog met 230 Nm, het is beschikbaar van 1.980 tot 5.500 toeren per minuut. En dat betekent dat er vrijwel permanent maximaal gebruik van kan worden gemaakt. Standaard is een handgeschakelde zesbak, maar die hoeft maar weinig beroerd te worden. De motor geeft vooral de indruk van een alleskunner, een meer dan bovengemiddelde allrounder met een altijd aanwezige souplesse. En dan maakt het helemaal niet uit in welke carrosserieversie van de Astra deze krachtbron ligt (221 km/h, 0-100 in 8,3 sec. bij de vijfdeurs). En ook hier wordt er winst geboekt bij het brandstofverbruik.

Belangrijk is vooral dat Opel een uitstekende nieuwe motor aan het programma heeft toegevoegd. De Turbo-versie is in de Astra enkel verkrijgbaar voor de Cosmo-uitvoering.

 

* Geen verdere info bekend

 

2.0 L TURBO

 

 

De 2.0L TURBO ECOTEC-Motor147 kW (200 PK) Zijn max koppel van 262Nm! haalt hij bij een toerental van 4.200 t/min. de topsnelheid ligt op 237Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 11,4 sec.

De 2.0L is uitgerust met de 6-versnellingsbak

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 13,3L (7,5/1)  Buiten Stad: 7,3L (13,7/1)  Gecombineerd: 9,5 L ( 10,5/1)

De CO2-uitstoot is 228 g/Km

 

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 50' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   86
 Slag (mm)
 86
 Inhoud (cc)
 1998
 Compressieverhouding  8,8 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Sequentiele multi-point injectie
 Ontstekingssyteem  EST met spoelen op de ontstekingkaarsen
 Benzinepomp  Electrisch in de tank
 Uitlaatgas controle systemen
 3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 147 / 200 bij 5600 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 73,6 ; 100,0
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 250 bij 1950 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 125,1
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 1576,6 / 1573,1
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
16,1
 Olie inhoud
 4,25 L
 Koelvloeistof inhoud
 7,4 L
 ACCU vermogen (Ah)
 Niet bekend
 Alternator vermogen bij 14,2 V  Niet bekend
 Max onderhoudsinterval  30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
 Druksysteem TURBO met Intercooler
Max Boost druk 0,85 bar
 

 

 

 Heb je nog aanvullende informatie? Twijfel dan zeker niet om ons deze te bezorgen :-)