Motor en Aandrijving

De Astra Twintop is leverbaar met 5 verschillende motoren:

 

1.9 CDTI ECOTEC®

De 1.9 CDTI ECOTEC-Turbodiesel-Motor met moderne Common Rail Diesel-Technologie levert 110 kW/150 PK bij 4000T/m, de topsnelheid ligt op 213Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 10,2 sec.

De 1.9CDTI is uitgerust met de 6-versnellingsbak

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 7,7L (13/1)  Buiten Stad: 5,2L (19,2/1)  Gecombineerd: 6,1 L ( 16,4/1)

De CO2-uitstoot is 165 g/Km 

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 24 ' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   82
 Slag (mm)
 90,4
 Inhoud (cc)
 1910
 Compressieverhouding  17,5 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Diesel directe injectie
 Ontstekingssyteem  niet van toepasssing
 Benzinepomp  Mechanische hoge druk pomp
 Uitlaatgas controle systemen
 2 wegs katalytische convertor (oxidatie principe)
met uilaatgashercirculatie DPF
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 110 / 150 bij 4000 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 57,6 ; 78,5
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 315 bij 2000 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 164,9
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 1727,7 / 2073,4
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
12,1
 Olie inhoud
 4,3 L
 Koelvloeistof inhoud
 7,5 L
 ACCU vermogen (Ah)
 70
 Alternator vermogen bij 14,2 V  1420
 Max onderhoudsinterval  30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
 Druksysteem TURBO met Intercooler
Max Boost druk niet bekend
 

 

 

 

1.6 TWINPORT ECOTEC®

 

 

De 1.6 TWINPORT ECOTEC-Motor --kW (115 PK) Zijn max koppel van -Nm haalt hij bij een toerental van 4.000 t/min. de topsnelheid ligt op 186Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 14,1 sec.

De 1.6 Twinport is uitgerust met een 5-versnellingbak

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 9,1L (11/1)  Buiten Stad: 5,8L (17,2/1)  Gecombineerd: 7,0 L ( 14,3/1)

De CO2-uitstoot is 168 g/Km

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

OPGELET DEZE INFORMATIE BLIJKT NIET VOOR 100% CORRECT

DE ATT IS UITERUST MET EEN VERSIE DIE MEER VERMOGEN LEVERT (115 PK)

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 50' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   79
 Slag (mm)
 81.5
 Inhoud (cc)
 1598
 Compressieverhouding  10,5 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Sequentiele multi-point injectie
 Ontstekingssyteem  EST met pingeldetectie
 Benzinepomp  Electrisch in de tank
 Uitlaatgas controle systemen
 3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 77 / 105 bij 6000 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 48,2 ; 65,7
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 150 bij 3900 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 93,9
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 963,7 / 1180,10
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
 16,3
 Olie inhoud
 4,0 L
 Koelvloeistof inhoud
 5,9 L
 ACCU vermogen (Ah)
 55
 Alternator vermogen bij 14,2 V
 1704
 Max onderhoudsinterval
 30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
   

 

 

 

1.8 ECOTEC® (M of A)

 

De 1.8 ECOTEC-Motor levert 103 kW (140 PK). Zijn maximum koppel van 175 Nm levert hij bij een toerental van  3.800 tpm. de topsnelheid ligt op 209Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 11,4 sec.

De 1.8 ECOTEC is uitgerust met een 5-versnellingbak of een 4 traps automaat

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 10,3L (9.7/1)  Buiten Stad: 6,2L (16,1/1)  Gecombineerd: 7,7 L ( 13/1)

De CO2-uitstoot is 185 g/Km

OPGELET: Dit is niet dezelfde motor als voor de Tigra Twintop, deze 1.8 met 140 PK is een volledig nieuw ontwikkelde motor, de 1.8 met 125 PK is in feite een iets verouderde motor uit het GSI tijdperk.

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 50' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   80,5
 Slag (mm)
 88,2
 Inhoud (cc)
 1796
 Compressieverhouding  10,5 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Sequentiele multi-point injectie
 Ontstekingssyteem  EST met pingeldetectie
 Benzinepomp  Electrisch in de tank
 Uitlaatgas controle systemen
 3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 103 / 140 bij 6300 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 57,3 ; 78,0
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 175 bij 3800 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 97,4
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 1092,4 / 1225,0
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
 18,5
 Olie inhoud
 4,5 L
 Koelvloeistof inhoud
 5,9 L
 ACCU vermogen (Ah)
 55
 Alternator vermogen bij 14,2 V
 1420
 Max onderhoudsinterval
 30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
   

 

 

 

 

1.6 TURBO® (180PK)
 

 

De 1.6 TURBO ECOTEC-Motor (180 PK)

Uitermate sportief
Het flinke vermogen wordt op een mooie manier over een breed toerenbereik verdeeld. Zodoende kan er uitermate sportief, maar ook rustig en zeer schakellui worden gereden. Dat wordt overigens door de gegevens bevestigd. Het koppel ligt niet alleen hoog met 230 Nm, het is beschikbaar van 1.980 tot 5.500 toeren per minuut. En dat betekent dat er vrijwel permanent maximaal gebruik van kan worden gemaakt. Standaard is een handgeschakelde zesbak, maar die hoeft maar weinig beroerd te worden. De motor geeft vooral de indruk van een alleskunner, een meer dan bovengemiddelde allrounder met een altijd aanwezige souplesse. En dan maakt het helemaal niet uit in welke carrosserieversie van de Astra deze krachtbron ligt (221 km/h, 0-100 in 8,3 sec. bij de vijfdeurs). En ook hier wordt er winst geboekt bij het brandstofverbruik.

Belangrijk is vooral dat Opel een uitstekende nieuwe motor aan het programma heeft toegevoegd. De Turbo-versie is in de Astra enkel verkrijgbaar voor de Cosmo-uitvoering.

 

* Geen verdere info bekend

 

2.0 L TURBO

 

 

De 2.0L TURBO ECOTEC-Motor147 kW (200 PK) Zijn max koppel van 262Nm! haalt hij bij een toerental van 4.200 t/min. de topsnelheid ligt op 237Km/h en 0 - 100 Km/h doet hij in 11,4 sec.

De 2.0L is uitgerust met de 6-versnellingsbak

Het verbruik: 

Stadsverkeer: 13,3L (7,5/1)  Buiten Stad: 7,3L (13,7/1)  Gecombineerd: 9,5 L ( 10,5/1)

De CO2-uitstoot is 228 g/Km

 

1.8 16V Ecotec1.8 16V Ecotec Opel Motor

 

motorgrafiek 1.8 16V

blauw blokje Koppel in Nm   rood blokje  Geleverd vermogen in Kw

 

 Motor plaatsing
Vooraan, Haaks op de voorste as
7° 50' naar voren gekanteld
 Koelsysteem  Vloeistof, gesloten circuit
 Cylinders, aantal
4
Boring (mm)   86
 Slag (mm)
 86
 Inhoud (cc)
 1998
 Compressieverhouding  8,8 : 1
 Motortype  Lijn, 5 hoofd lagers
 Motorblok, kop
 Gegoten staal / Aluminium
 Nokkenas  2 DOHC aangedreven door Getande Riem
 Kleppen   4 per cylinder
 Brandstof systeem
 Sequentiele multi-point injectie
 Ontstekingssyteem  EST met spoelen op de ontstekingkaarsen
 Benzinepomp  Electrisch in de tank
 Uitlaatgas controle systemen
 3 wegs katalysator met 2 zuurstof sensoren
 Vermogen
(kW/hp CEE - 1/min)
 147 / 200 bij 5600 t/min

 Specifiek vermogen

(kW/L ; hp/L) 

 73,6 ; 100,0
 MAX koppel
(Nm bij 1/min)
 250 bij 1950 t/min
 Specifiekkoppel

(Nm/L )

 125,1
 Efectieve druk bij MAx Vermogen /  MAX koppel (kPa)
 1576,6 / 1573,1
 Gemiddelde zuigersnelheid (m/s)
16,1
 Olie inhoud
 4,25 L
 Koelvloeistof inhoud
 7,4 L
 ACCU vermogen (Ah)
 Niet bekend
 Alternator vermogen bij 14,2 V  Niet bekend
 Max onderhoudsinterval  30000KM (of 1 jaar)
 Emmisienorm  Euro 4
 Druksysteem TURBO met Intercooler
Max Boost druk 0,85 bar
 

 

 

 Heb je nog aanvullende informatie? Twijfel dan zeker niet om ons deze te bezorgen :-)