TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Tigra TwinTop (TTT) › Nieuws over jouw TTT › Project budget Tigra Twintop
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 maanden, 1 week geleden door Teigetje.
-
AuteurBerichten
-
dinsdag 30 juli 2024 om 15:19 #163993
Twee weken geleden in de zoektocht naar een andere auto kwam ik een zwarte Tigra Twintop tegen voor 750 euro, afijn de kofferbak en het dak werkte niet, apk was verlopen en hij had al 324 duizend gedraaid, toch leek het me wel een leuk project voor dat bedrag!
Proefritje gemaakt, leek verder allemaal goed te lopen en rijden en na handmatig ontgrendelen werkte de kofferbak gewoon, dus de gok maar genomen en hem meegenomen. Ik had al een instructiefilmpje bekeken waarin ik zag dat de elekronica niet heel spannend was in een TTT.
Meteen diezelfde dag naar het keuringstation met de verwachting een half A4’tje aan afkeurpunten te krijgen maar tot mijn verbazing vloog die er in 1 keer door zonder adviespunten! Dus de eerste slag was gewonnen!
Volgende dag Obd tool opgehaald bij een bevriende garagehouder, meteen een nieuwe accu geplaatst en het probleem in het dak gelokaliseerd tot de schakelaar van het achterste kofferbakslot niet registreerde dat de kofferbak dicht zat.
Met de kofferbak open en handmatig bewegen van de plastic vanger ging mn kofferbaklampje wel aan en uit, dus ik wist dat het slot niet defect was.
Nadat ik mezelf in de penarie had gewerkt door in mn eentje handmatig het dak in te klappen, heb ik een maatje gebeld die 2 straten verderop woonde die gekukkig binnen 5 minuten er stond. Meteen van de situatie gebruik gemaakt door in de kofferbak te klimmen met een lampje terwijl hij de kofferbak dicht deed.
Gelukkig ben ik vrij slank en goed van vertrouwen want daarmee zag ik dat de vanger net geen contact maakte met de grendel aan de kofferklep. Na een kwartiertje prutsen bleek het binden van een stukje koperdraad een fantastische oplossing want het dak kwam zowaar tot leven!
Helaas tot dat de hoedenplank moest opklappen, en de procedure stopte na een hoop kabaal uit het mechanisme. Na een uurtje trial en error kwam ik er achter dat als ik de bowden kabel op de goede timing aantrok en los liet het allemaal werkte zoals het hoorde!
Helaas was mijn deurschakelaar nog niet fijn maar gewapend met de obd tool en de timing van een formule 1 coureur kon ik dat probleem omzeilen. Ik moest hem iets helpen met sluiten maar ik wist dat dat een kwestie van afstellen was. Eerst niet druk maken, eerst eens een stukje rijden met de kap open!
En zie hier de tigra van (tot nu toe) 805 euro!
Zat ik nog steeds met het probleem dat ik de hoedenplank nog moest assisteren, wat ik al had herleid naar de welbekende rechtergrendel en me dus 150 tot 200 euro zou kosten. Onderweg kreeg ik nog een ingeving die te mooi leek om waar te zijn, namelijk dat de bowden kabel gewoon niet verboden was met het mechanisme in de rechter grendel.
Het bleek toch zo makkelijk te gaan en het laten zakken van het dak ging in 1 keer door! Succes! Meteen een nieuwe deurschakelaar besteld voor de deur alsmede een nieuwe omhulsel voor de sleutel, deze was niet lekker meer.
Totale extra kosten tot nu toe: 100 euro inclusief de apk keuring 🤣🤣
Zondagochtend gewapend met het YouTube filmpje het dak afgesteld en binnen een uur had ik weer een perfect sluitend dakje!
Met het terugplaatsen van de trim kwam ik er achter dat de tapijten zeiknat waren, dit vrij makkelijk kunnen herleiden naar de afwatering van het dak. Ff met een boortje door het gaatje en ff de slangetjes opnieuw doorgeleid en tot op heden nog geen water weer gehad!
De rode leren bekleding leek mij aardig donker en na een paar uurtjes poetsen bleek dat dus ook te kloppen het verschil laat zicht wel zien:
Producten voor het leer waren 40 euro dus we zitten nog steeds onder de 900 euro, dit begint bijna een sport te worden!
Afgelopen vrijdag op de sloop een cruise control hendel en koppelingschakelaar opgehaald en geplaatst, helaas is dit met de obd tool niet te coderen dus heb ik opcom maar besteld uit China, deze komt morgen binnen en hopelijk heb ik dan werkende crusie control! Totale kosten tot nu toe: 950 euro en een paar kapotte knokkels 😁
Ik heb nog een paar dingen in de planning, namelijk;
Zijwang bestuurdersstoel herstellen en al het leer behandelen met colorlock
Carbon wrap in het interieur vervangen door hoogglans carbon folie en dit ook op de rollbar en de 2 zilver kapjes bij de pook plakken voor wat meer eenheid.
Bluetooth er in, ik twijfel nog tussen een module achter de cd30 of een touchscreen radio, ik wil namelijk de bluetooth graag met de stuurwielbediening kunnen bedienen.
En heel misschien nog een vxr lipje op de kofferbak 😁
Wordt vervolgd!
Voor degene die benieuwd zijn naar het filmpje, hier is de link:
Het is een lang filmpje en er wordt nogal traag gepraat dus je moet geen haast hebben maar het hele systeem wordt uitgelegd. Ik denk dat een groot deel van de forumleden hem al wel heeft gezien
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door BadBert.
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door Slotpotje.
dinsdag 30 juli 2024 om 15:23 #164081potverdorie dat is nog eens een leuk project zo!
heel leuk om te lezen dat je zelf dingen durft aan te pakken, daar houden we hier van!
je hebt trouwens wel het verkeerde filmpje gepost
succes met de laatste loodjes! En keep us posted!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 31 juli 2024 om 12:46 #164083Dankjewel Bert! Ik heb het filmpje ondertussen veranderd! 👍
Ondertussen ook mn cruise control aan de praat gekregen en met carbon folie aan het plakken geweest. Ik had weer eens geen geduld dus dat moet helaas nog even opnieuw 😅
Het leer van mn deurkaarten hing ook los, dit heb ik ondertussen ook maar even opnieuw vastgelijmd. Bij het uit elkaar halen bijna mn duim er afgesneden maar je moet er iets voor over hebben he 😝
Het resultaat mag er wel weer zijn en het lijstje wordt al weer korter!
woensdag 31 juli 2024 om 12:46 #164087lekker bezig zo hoor!!!!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 1 augustus 2024 om 11:06 #164088zitten er nou ook nog jbl speakers in wauw
vrijdag 2 augustus 2024 om 12:53 #164095Lekker bezig!
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.