TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Algemeen › De dingen des levens › Laatste ontwikkelingen bij Opel (GM)
- Dit onderwerp bevat 1,159 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 1 maand geleden door Michel.
-
AuteurBerichten
-
woensdag 6 mei 2009 om 20:46 #7743
Beste Collegae Twin Toppers,
Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op Internet. Zo als je kunt lezen gaat de geruchtenmolen al weer zijn gang.
Laten we de berichten maar volgen, uiteindelijk komt er toch een oplossing voor Opel
:a141: :a141:
Door: ANP | 06 mei 2009
De grote Opelfabriek in Antwerpen, waar 2500 werknemers de Opel Astra maken, is de eerste Opelfabriek die gaat sluiten. De locatie gaat al in 2011 dicht, als Fiat Opel overneemt.Dat blijkt uit een intern document van Fiat, waarover Vlaamse media woensdag berichtten. De Italianen willen tien autofabrieken in Europa sluiten. Dat zou 18.000 banen kosten.
Overnamekandidaten
De vakbonden bij Opel Antwerpen reageren gelaten. ‘Ons overlijdensbericht is al meermaals in de media verschenen, maar we leven nog steeds’, zei Rudi Kennes van vakbond ABVV.Fiat is niet de enige kandidaat om Opel over te nemen van het noodlijdende Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). De Canadees-Oostenrijkse producent van auto-onderdelen Magna heeft ook interesse, samen met de Russische autofabrikant Gaz van de miljardair Oleg Deripaska.
woensdag 6 mei 2009 om 20:56 #7744Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Momenteel zijn het niks meer dan geruchten.
We zullen wel zien wat er gaat gebeuren.Leuk detail is natuurlijke wel dat de familie Opel voor de vorige crisis de zaak in 1929 aan GM heeft verkocht. Zoals het er nu naar uit ziet zal Opel bij deze crisis weer worden verkocht maar aan wie?
woensdag 6 mei 2009 om 21:59 #7747Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik heb dit topic even verplaatst naar hier.
Heeft niets met de ATT te maken, maar wel zeer vervelend voor de 2500 medewerkers als dit gaat gebeuren.Laten we het maar eens volgen en kijken waar dit heen gaat.
woensdag 6 mei 2009 om 22:37 #7748Mogelijk stond hij verkeerd, maar heeft niets met ATT te maken gaat mij kort door de bocht!
Opel Atra TwinTop wordt namelijk geproduceerd in Antwerpen.
En volgens mij verder nergens in Europa.Dus Antwerpen en ATT hebben wel degelijk iets met elkaar te maken.
:a141: :a141:
woensdag 6 mei 2009 om 23:29 #7750Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik weet dat de Astra TT in Antwerpen wordt gebouwd, maar het gaat hier om de Opel fabriek en niet om de ATT.
Als de Astra H uitloopt dan is het gedaan met de Astra’s in Antwerpen. De Astra I wordt daar niet meer in elkaar gebouwd. Die worden vanaf 2010 alleen nog maar in Duitsland gebouwd.
Het is te hopen dat ze dan in antwerpen een ander Opel produkt kunnen bouwen anders heb ik er een hard hoofd in.
vrijdag 22 mei 2009 om 14:30 #7803Gewoon een bericht ter info. :afoon:
Door: ANP | 20 mei 2009
Laatste nieuwsDrie partijen hebben woensdag een bod uitgebracht op de Europese dochteronderneming Opel van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). Een woordvoerder van GM heeft dit bekendgemaakt.
GeÔnteresseerde partijen hadden tot 18.00 uur de tijd om een bod te doen.De Italiaanse autofabrikant Fiat had eerder op woensdag al bevestigd een bod te hebben uitgebracht op Opel en het Britse Vauxhall.
De twee andere partijen zijn Magna, een Canadese producent van auto-onderdelen en het Belgische RHJ International, een holding die is gespecialiseerd in auto-onderdelen.
GM en de Amerikaanse regering beslissen uiteindelijk voor welke partij wordt gekozen. De Duitse regering buigt zich ook over de plannen, omdat zij zal helpen bij de financiering.
De Duitse minister Olaf Scholz van Arbeid liet woensdagmiddag weten dat de gekozen partij begin volgende week wordt bekendgemaakt. ‘We hebben niet al te veel tijd meer’, aldus Scholz.
GM heeft eigenlijk zijn handen al van Opel afgetrokken. Het Amerikaanse concern voert in de VS al een overlevingsstrijd.
:a141: :a141:
zaterdag 23 mei 2009 om 22:29 #7809Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik las dat china ook interesse heeft.:agek:
maandag 25 mei 2009 om 21:17 #7817Klopt Jan,
Heb ik vandaag ook gelezen, echter China heeft nog geen concreet bod uitgebracht
:a141: :a141:
donderdag 28 mei 2009 om 20:53 #7832Zojusit tegengekomen op Internet
:a141: :a141:
28 mei 2009 | Tekst: Alexander Inia | Foto’s: AFP
Nu de Amerikaanse deadline voor General Motors rap nadert, volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Een ding staat vast: een faillissement voor General Motors lijkt bijna onafwendbaar.
Volgens de Financial Times heeft General Motors momenteel een schuldenlast van 44 miljard dollar. GM had vorige maand een plan gelanceerd om 27,2 miljard aan schulden af te kopen met een aandeel van in totaal 10 procent in de nieuwe onderneming. Negentig procent van de schuldeisers moest hiermee instemmen, en aangezien dat niet gelukt is, lijkt het lot van GM bezegeld. Alleen een zeer snel akkoord kan GM nog redden, want op 1 juni verloopt de deadline van de Amerikaanse overheid en met de huidige schuldenlast kan het concern een extra krediet van Obama wel vergeten.
De besprekingen omtrent Opel gaan vrijdag verder. Gisteren verbaasde GM de Duitse overheid om acht uur ís avonds met een verzoek om een extra lening van 300 miljoen euro voor Opel. Mede hierdoor heeft de Europese dealerorganisatie van Opel, de Euroda, nogmaals benadrukt dat het bij wil springen om Opel te redden. De 4.000 bij Euroda aangesloten dealers willen in totaal 500 miljoen euro bijeenleggen om hun merk te redden en inspraak in het beleid te krijgen.
Momenteel zijn Fiat en een consortium bestaande uit Magna, de Russische bank Sberbank en autofabrikant GAZ de twee overgebleven kandidaten om Opel over te nemen. De Duitse overheid wil pas met een overbruggingskrediet komen als de Amerikaanse overheid op een aantal gebieden toezeggingen heeft gedaan. De Duitse regering verwacht dat de Amerikanen, die ze een oncoˆperatieve houding verwijten, uiterlijk morgen reageren.vrijdag 29 mei 2009 om 20:12 #7842Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Zojuist op werk ( GM ) gehoord: Magna is de koper officieel !
vrijdag 29 mei 2009 om 22:38 #7843Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
vrijdag 29 mei 2009 om 22:58 #7844Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Blijft Opel in ieder geval voort bestaan.
Ik ben alleen benieuwd wat het allemaal voor gevolgen gaat hebben voor het geheel. Denk aan nieuwe modellen, wel of geen ontslagen etc.Laten we er maar het beste van hopen.
vrijdag 29 mei 2009 om 23:02 #7845Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Opel Antwerpen gaat gewoon toe volgens mij, enkel uitstel van executie vrees ik maar goed dat er voor de groep toch een toekomstvisie is
zaterdag 30 mei 2009 om 10:29 #7848Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Opel blijft voort bestaan,
Maar wat er nu verder gaat gebeuren is nog niet duidelijk, dit blijft dus eerst afwachten. Belangrijk is in elk geval, dat bij een falisement van GM, Opel niet mee getrokken an worden.
dinsdag 2 juni 2009 om 22:00 #7859Ter info
:a141: :a141:
General Motors failliet, Chryler door met Fiat
1 juni 2009, 15:57 uur | FD.nl/DJAMSTERDAM (FD.nl/DJ)–General Motors (GM) heeft maandag formeel faillissement aangevraagd, na maanden van speculaties en pogingen van de overheid om het van oorsprong meer dan honderd jaar oude bedrijf overeind te houden. GM is de tweede autoproducent in de Verenigde Staten die bankroet is. Op 30 april vroeg Chrysler al bescherming aan tegen zijn schuldeisers via Chapter 11 van de faillisementswet. Alleen Ford heeft zich nog weten te redden zonder overheidssteun.
GM was lang de grootste autoproducent ter wereld met merken als Cadillac, Chevrolet en Buick in de Verenigde Staten en Opel, Saab en Vauxhall in Europa. Onder meer als gevolg van de hoge olieprijs vorig jaar en de financiele crisis belandde het concern in grote problemen. Een rechter in New York keurde ondertussen de verkoop goed van een groot deel van Chrysler aan een groep onder leiding van Fiat voor $2 mrd. Volgens president Obama krijgt Chrysler een nieuwe kans in het leven en zullen duizenden banen bespaard blijven
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.