TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Storing aan jouw ATT › Kortsluiting Startmotor?
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door Tjarda.
-
AuteurBerichten
-
woensdag 19 oktober 2022 om 23:36 #154935
Hallo allemaal,
Onze ATT heeft weer eens ‘kuren’.
Gisteren klacht van de vrouw, auto start niet. Na mijn werk, ik naar buiten, auto start als een naaimachientje. Vrouw uitgelachen (beetje toch ;-). Vandaag, weer die vrouw, auto start niet. Vanavond na mijn werk, ik naar buiten en … niks … bizar…. Deze werd ik uitegelachen (beetje toch ;-).
Contact aan, dashboard lampjes normaal. Startknop ingedrukt, na 0,5s, wanneer de startmotor zou moeten starten, een geluid alsof er een vonk overslaat, alle elektra uit, dashboard donker … Contact weer aan, dashboard normaal, Startknop ingedrukt, zelfde fenomeen …. Iemand enig idee ?Beste groeten,
Johan & Liesbeth
donderdag 20 oktober 2022 om 11:23 #154937Dat klinkt mij als een startmotor..
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
donderdag 20 oktober 2022 om 15:02 #154941startmotor, dynamo, accu, corrosie op de kabels (kans op lekstroom of te veel weerstand in de kabel) van en naar de accu.
Als je een multimeter hebt, zou je eens kunnen kijken hoeveel volt de accu heeft als de motor uitstaat. moet iets van rond de 12 volt zijn. Als je de motor draaiend hebt, moet het iets van 14 volt zijn.
Vanuit daar zou ik in elk geval eerst de kabels meten om te zien of er iets raars op duikt qua waardes. Is de makkelijkste manier om wat uit te sluiten in elk geval.
Sitenote, nu weet ik niet hoe oud je accu is, maar naar een jaar of 6, is die vaak aan vervanging toe ook. Ook gezien het feit dat je zegt dat het klonk alsof er een vonk oversloeg, zou ik zeker de accu ook even goed nakijken of daar niks te zien is qua schade.
donderdag 20 oktober 2022 om 21:11 #154944Klinkt als wat ik met mijn att had. Probeer is met startkabels of met het duwen van de auto. Zoals niels zegt accu’s gaan 6 jaar mee en nu het kouder wordt tja gaat het snel. Voor mijn werk doe ik noodverlichting na 4 jaar vervangen we de accu dit omdat er na het plaatsen en afname van 5% is de eerste 4 jaar blijft dat redelijk gelijk gaat hooguit om 1% afname de jaar. En na 4 jaar gebruik keldert het heel snel. Een accu heeft in mijn ogen dus eerder 5 a 6 jaar levensduur
vrijdag 21 oktober 2022 om 14:51 #154946in eerste instantie denk je bij een dergelijk geluid aan een lege accu.
Maar dat hij dan later wel start, zonder laden, dat is raar.Ik zou eens kijken naar de accu polen (schoonmaken) en de klemmen die daar op gaan. Dan nog eens proberen.
Als dit niet helpt, probeer het eens met startkabels, echter als de accu ECHT stuk is, dan kan het zijn dat dit ook niet werkt, doe in dat geval de klemmen los van de accu, en sluit daar de startkabels op aan (zonder dat hij vast zit aan je eigen accu).
Als dat dan wel werkt, dan is het de accu zeker weten.Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")zaterdag 22 oktober 2022 om 15:05 #154951Vervangen is op zich 4 moertjes los en vast, maar kan ik daarbij om de startmotor te vervangen zonder brug of put in de garage? Speciale (lange?) sleutels voor nodig of is een gewoon dopsleutelsetje voldoende?
Akku is niks mis mee. Pas een jaar of twee oud.
zaterdag 22 oktober 2022 om 22:32 #154953kan zijn dat je een torx dopsleutel nodig hebt… dat durf ik niet te zeggen..
Als je erbij kan, dan is een brug niet nodig btw ..
check voor de zekerheid de accu met een multimeter als je er 1 hebt.. Heb accu’s meegemaakt die na een jaar al “op” waren… is het makkelijkste om mee te beginnen.
Verder moet je waarschijnlijk rekening houden met de aandraaikracht… Momentsleutels zijn handig daarvoor… Gokje: ongeveer 90Nm… maar dat laat ik aan anderen over
zondag 23 oktober 2022 om 00:27 #154955Een productie fout in een accu ik heb ze gezien die na 6 maanden al kapot waren
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.