Even een kleine toevoeging.
Ik heb gemerkt dat eigenlijk iedere verkoper alleen nog maar metalen tandwielen maakt…..
ik herhaal even wat max hierboven zegt: KOOP DEZE NIET….. echt niet.
je zal niet de eerste zijn waarbij daarna het wormwieltje van de flap motor stuk gaat, en dan ben je verder van huis!!!!
Het tandwieltje is met opzet gemaakt van kunststof, er moet een zwak punt zitten in het hele spul. Dit is gewoon een slijtage onderdeel.
Dan nog eventjes een kleine opmerking over de werking van dit systeem
In de motor van de flapjes zitten contacten, als de motor draait, dan gaat er in de dak ECU een tellertje lopen die die pulsjes over die contacten meet.
Zodra de motor zwaar gaat lopen, dan zal de ECU dit meten en aansturing van de motor STOPPEN.
Nu zal de ecu kijken naar de getelde pulsen, zijn dit er genoeg (niet te veel, en niet te weinig) dan zal hij zeggen: OK.
Wijkt de waarde af, dan zal de flap niet OK gegeven worden en krijg je hierover een melding in de ECU. (position not plausible with sensor).
Er is dus GEEN eindsensor.
Als je een nieuw tandwieltje hebt geplaatst, dan hoef je NIETS af te stellen.
Het is genoeg om gewoon het dak te bedienen, het maakt niet uit welke kant op.
In eerste instantie zal de flap bewegen tot hij niet meer kan, en zal het dak niet verder gaan (want: niet genoeg pulsjes).
Laat de dak knop los, en druk nog een keer (richting maakt echt niet uit).
De flap zal weer bewegen, nu wel genoeg pulsjes tellen en het dak doet het weer.
De motor is dus “zelf stellend”.
het schroefje voor op is eigenlijk alleen voor het handmatig verdraaien bij het handmatig sluiten van het dak als dit nodig is.
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")