TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Tigra TwinTop (TTT) › Tips & Trics › Distributie riem 1.8 motor.
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
donderdag 13 april 2017 om 03:40 #26020Anoniem
- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik zal je het één en ander mailen ok. Het lastige vond ik de afstelling van de spanrol, de riem op zich is geen probleem.
Je zet een sleutel op de krukas, draai met de klok mee en zet de eerste cilinder op TDC.
De krukas fixeren en de nokkenassen fixeren, dan is het een fluitje van een…………
Dan met een witte merkstift een teken boven een tand van de nokkenassen(0.00) zetten(op riem en nokkenas tandwiel) en hetzelfde op de onderste tand van de krukas(5.30) Dan tel je de tanden van de riem tussen de markeringen, puur ter controle straks als de nieuwe riem er op zit.Na controle dat de nokkenassen goed gefixeerd zijn en de krukas. dan ga je de riem ontspannen, meestal door een inbus sleutel in de spanrol te steken en met de klok meedraaien. Dan kun je de oude riem afnemen.
Wanneer de waterpomp op dezelfde riem zit die ook gelijk vervangen.
Nu leg je de nieuwe riem en de oude (met markeringen) op elkaar en neemt exact die markeringen over. Goed tellen!
Dan haal je de oude spanrol en geleider weg en vervangt deze voor nieuwe. Bij de spanrol moet je even goed opletten, er moet een inkeping precies op zijn plaats vallen. (kijk ook van te voren hoe de oude spanrol zit) Ik maak meestal even foto’s.
Dan plaats je de nieuwe riem met de markeringen exact op dezelfde plaats op de tandwielen van de nokkenassen en krukas.
Check de routing van de riem!Nu komt het lastige(vind ik altijd bij een distributie riem) Afstellen van de spanrol, niet te strak en niet te slap.
Hier heb je wel info voor nodig van de TIS2000, moet ook met moment vastgezet worden. Vul ik later aan.Spanrol zit strak, nu de eind controle, de tanden tellen tussen de markeringen van de riem. Deze moeten exact overeen komen met de oude riem. Dan weet je zeker dat de riem er goed op zit en de timing van de motor weer goed ingesteld is.
Als laatste kun je de fixatie van de nokkenassen weg nemen en van de krukas.
Nu kun je eerst met een sleutel op de nokkenas een complete draai geven aan de motor. Kijken of alles soepel loopt zoals het hoort.Dan alles weer opbouwen, zoals de acc riem en alle beschermkappen ed.
Het moment van nog een keer checke of alles is aangesloten, geen onderdelen / schroeven / bouten over ??
Motor starten, dat moet weer mooi lopen dan. Klus geklaard.
donderdag 13 april 2017 om 22:54 #26046Hart stikke bedankt max. hier kan ik wat mee.
Petervrijdag 14 april 2017 om 00:45 #26060Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Nog even een aanvulling uit Tis2000.
vrijdag 14 april 2017 om 00:45 #26064Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
vervolg,
vrijdag 14 april 2017 om 10:40 #26071Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Uiteraard heb ik de handelingen vooraf, demonteren van motorsteun ed kappen niet behandeld. Dat spreekt voor zicvh.
De motor moet ondersteund worden, is ook handig om hem dan ietsje schuin te zetten, dan kun je er mooi bij.Krik en stukje hout onder de carterbak.
vrijdag 14 april 2017 om 23:10 #26086Speciaal gereedschap (blokkeergereedschap) KM852 is te vervangen door een bout/moer en een paar sluit/carrosserie ringen.
Hiermee blokkeer je de twee nokkenaspoulies.zondag 16 april 2017 om 14:45 #26114Heren heel hartelijk bedankt,
ik hoorde bij mijn onderdelen leverancier dat zij special tools voor distri.snaar hadden liggen om uit te lenen. Daarnaast vond ik ook nog bij de skf onderdelen een montage handleiding. Dus nu met alle info moet de klus wel te klaren zijn. Nogmaals heel hartelijk bedankt. Mijn sleutel vertrouwen had even een boost nodig maar zelf doen geeft heel wat meer voldoening als een garage rekening.dinsdag 25 april 2017 om 00:19 #26346Beste heren, erg bedankt , afgelopen weekend alles vervangen distributie, multisnaar, waterpomp, thermostaat, grote beurt. werd wel tijd, bougies waren al opgebrand tot 3.5mm. Hij loopt weer super. Nu de cosmetica nog en dan hebben we een plaatje staan. Ik hoop hem binnenkort bij een meeting te showen.
dinsdag 25 april 2017 om 01:37 #26348Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Jou uitvoering is zo al el een hele bijzondere Peter. Met dat rode linnen dak. Prachtig!
woensdag 26 april 2017 om 12:02 #26374goed bezig!!! tot snel dus ;D
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel") -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.