TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Tigra TwinTop (TTT) › Alles over de Tigra TwinTop › distributie 1.4 ?
- Dit onderwerp bevat 59 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door Geert.
-
AuteurBerichten
-
woensdag 25 maart 2015 om 20:48 #15193Anoniem
- Topics: 2550
- Posts: 42372
Hey Raymond, het was echt nodig. De Tigra staat op 137.000 km en hij verbruikte 1 op 3000km olie en soms een klein beetje koelvloeistof.
Met name dat laatste houd mij dan bezig, dat zou dan de kop pakking kunnen zijn. Dus een reparatie gepland.Heb er geen spijt van, het is een heerlijke klus om te doen, stap voor stap.
Vandaag een rustig dagje, zit te wachten op de klepveertang. Helaas duurt dat nog een dag. :x
De zuigers uitgebouwd toen het net droog was hier. Alles op volgorde leggen/
Dit is één van de middelste zuigers, die waren meer aangekoekt dan de twee zij zuigers.
Het viel ook op met het verschil in de zuigerveren toen ik de nieuwe plaatste, die zijn veel strakker en zetten meer uit dan de oude.
Ik heb de zuigers schoon gemaakt, ieder geval dat de ‘koek’ er weer af is en de groeven voor de zuigerveren weer schoongemaakt. Nieuwe zuigerveren monteren, letten op de spleten die komen onder verschillende hoeken van boven gezien.
Zo ziet het er dan uit, je ziet de nieuwe veren steken meer uit dan de oude.
Toen met een speciale zuigerveer klem de zuigers weer ingebouwd op volgorden en de schaal delen weer gemonteerd.
Daarna dacht ik de krukas delen van de zuigers er weer op te monteren.
Ik had mijn momentsleutel ingesteld op 60 Nm, helemaal verkeerd…. het moet zijn 10 Nm.
Maar ben niet doorgegaan, de alarm bellen gingen rinkelen, Nico gelijk gebeld. Dat is niet goed! zei Nico.
Nico is van het BMW7 forum en geeft mij enorm veel support.Het zijn trekbouten…. :-o Oh dat wist ik niet, stond ook niet zo omschreven in TIS2000 en bij de dealer keken ze mij ook verward aan. :P :blush:
Heb toch 8x nieuwe bouten besteld, en morgen ga ik dat met 10 Nm vastdraaien en dan nog aantal graden.Pffffff, was me het dagje wel weer.
woensdag 25 maart 2015 om 23:21 #15199Nou, dat gaat straks een stuk lekkerder lopen…. Dat weet ik zeker!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 26 maart 2015 om 00:52 #15201Nou, dat gaat straks een stuk lekkerder lopen…. Dat weet ik zeker!
Als een Ferrari
donderdag 26 maart 2015 om 02:48 #15202Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik denk zeker dat het wel merkbaar is, hoop dat ie dan geen olie meer verbruikt.
Als de klus klaar is ga ik eerst 10 minuten de motor laten lopen stationair en dan spoelen met motor cleaner.
Daarna gelijk nieuwe olie er in en filter. Na 10.000 km weer olie vervangen.donderdag 26 maart 2015 om 22:33 #15209Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Vandaag vroeg naar de dealert, de nieuwe bouten voor de krukas / zuiger kappen lagen klaar.
Direct onder de wagen gekropen en de bouten stuk voor stuk in gedraaid. 10 Nm , 60 en dan nog 15 graden. 8x.
Toen begon het te regenen hier, dus maak morgen nog een foto van de schone zuigers.
Heb ook even rondgedraaid en ging goed. Hele opluchting, carter er weer onder. een fase af.Toen kwam DHL, precies op tijd, met mijn klepveer tang. wat een mooie tang. De oude / nieuwe mag weg. :sick:
Deze tang is echt perfect, er zitten verschillende maten klephouder bij, die van mij zijn maar 19 mm. :)) :)) Nou en!
Voor dit klusje ben ik verhuist naar de keuken, heb ik wat meer licht en deur open. Gezellig. :P
Nieuwe klepseals er op drukken. Ik heb een kleine maat pijpsleutel gebruikt, ging perfect. Je voelt een soort klik.
Nieuwe klepveer tang er op zetten.
zo ziet dat er dan uit.
De wiggetjes in pielen, dat valt idd niet mee af en toe. Heb ze ingevet met olie.
Dan de tang rustig verwijderen, voila het wonder is geschied. De eerste klep veer is klaar! :silly:
In één uur had ik pas één kant gedaan. :ohmy: is een rustig klusje, overmoedigheid word gelijk afgestraft.
De andere kant ook ongeveer een uur werk. Dan even de kleppen laten ‘schrikken’ door even een tikje te geven met een klein hamertje.
Dan alles goed met olie invetten, de schaaldelen, de tuimelaars. :cheer: Dan de nokken assen plaatsen.
Bij het monteren van de kappen, hand vast gedraaide boutjes, kreeg ik een naar gevoel. Nico!!
De nokkenas zat zo vast! :-o Is dat wel goed? Nico gebeld. Komt allemaal goed.
Ik wil natuurlijk niks verknallen, heb geen ervaring met dit soort klussen. Dan beter even vragen.
Nico heeft mij gerustgesteld.Alle kappen aangedraaid op moment van maar 8 Nm.
Daarna met sleutel de nokken assen een ietsje gedraaid, dat ging goed. Dus maak mij geen zorgen meer.
Zag wel dat de kleppen niet gelijk staan, dat zal te maken hebben met de hydraulische klepstoter en er nog geen olie druk is. Toch?vrijdag 27 maart 2015 om 02:12 #15213Max je bent goed bezig zo, je moet het maar kunnen / aandurven, chapeau!
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
vrijdag 27 maart 2015 om 02:13 #15214Oh ja, over 10 dagen word je verwacht in De Bilt samen met je TTT :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
vrijdag 27 maart 2015 om 02:13 #15215No pressure ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
vrijdag 27 maart 2015 om 02:17 #15216A Piece of cake voor Max
als je zoveel in zo weinig tijd voor elkaar krijgt kan hij voor die tijd ook nog de versnellingsbak reviseren :side:vrijdag 27 maart 2015 om 02:43 #15217Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Oh nee he! 10 dagen?? :ohmy:
Morgen ga ik de wagen starten voor het eerst na de revisie. Pfff dat is een moment………. :blush:
Daarna gelijk motorcleaner er in gooien en nieuwe olie. Nieuw filter.En dan is het weer tijd om te genieten.
vrijdag 27 maart 2015 om 09:48 #15218Vakmanschap is meesterschap….. Grolsch
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
vrijdag 27 maart 2015 om 11:20 #15219echt knap hoor max, ik zou het niet durven, iig… niet alleen!
maar mocht het ooit nodig zijn, dan weet ik je te vinden :P LOL
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")vrijdag 27 maart 2015 om 13:43 #15220Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Net begonnen met de inlaat om te zetten naar een goede(schone) inlaat die ik via Ebay.de wist te kopen, deze heeft nog maar 56.000 km gelopen en dus vrij nieuw nog. Vooral schoon.
Zaken overzetten.
Toen viel het licht uit, met zaklamp verder, we laten ons niet kisten. Nieuwe pakkingen.
De schone kop,
Nieuwe koppakking en trek bouten 12x
Toen de kop weer herenigd met het blok, ze waren erg blij. :)) toen begon het te regenen :angry:
Tot zo ver, het regent hier nog steeds, dus kan even niet verder helaas. Balen. :sick:
vrijdag 27 maart 2015 om 13:44 #15221jammer van de regen ziet er wel goed uit
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")vrijdag 27 maart 2015 om 19:16 #15225jij moet vast een monteurs opleiding hebben gevolgd in het verleden!!
Knap dat je dit allemaal zelf doet en nog leuker dat je ons meeneemt door het publiceren van foto’s met verhaal.
B) B)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.