TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Tips & Trics › Chip tuning ATT 1.8 140PK?
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 3 maanden geleden door Tjarda.
-
AuteurBerichten
-
woensdag 24 mei 2023 om 00:06 #156796
Beste ATT’ers,
Ik las laatst iets over chip tuning voor de Opel Astra. Ik heb zelf de ATT 1.8. 140 pk. Je kunt deze laten chiptunen en dat levert dan extra 10 PK bij en 15Nm koppel op.
Heeft iemand ervaring met chiptunen? Is het zinvol dit te laten doen? De verbeteringen lijken mij vrij klein.
Adriaan.woensdag 24 mei 2023 om 00:34 #156799Chiptuning is alleen interessant als je een turbo hebt of als je een Honda V-Tec blok hebt.
Het gaat je rond de 300 tot 400 euro kosten en de winst is minimaal, zoals je al zegt.
En wil je eerst een turbo gaan inbouwen, het kan, maar wil je max profijt ervan hebben, dan moet je meer vervangen dan alleen het spruitstuk waar een turbo op past. Die 2 bijelkaar zijn al rond de 1000 euro.
Compleet aanpassen voor max profijt, reken op een prijs vanaf 3000 euro, afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen. Kun je beter een 1.6 turbo of 2.0 turbo kopen.
bron: Ik heb er zelf wel eens naar gekeken en me er een beetje verdiept.
donderdag 25 mei 2023 om 09:44 #156810goed…. en dan nu een complete en juiste uitleg… (sorry niels)
je kunt ELKE auto laten chiptunen, en het heeft met IEDERE auto zin.
maar….. het verhaal van niels zit wel een kern van waarheid in. Echter met een behoorlijk nuance verschil.“…is alleen interessant als je een turbo hebt…..”
is niet perse waar…. het ligt er namelijk helemaal aan wat je verwacht of wil bereiken.uit de fabriek is de auto op een dusdanige manier afgesteld dat het standaard piekvermogen maar zeer kortstondig en zeer onregelmatig aanwezig is.
Dit is ook zo bij het koppel.
Verder nemen koppel en PK het meestal niet heel netjes van elkaar over.Dit alles resulteert in een auto die (voor je gevoel) niet vloeiend rijd, niet vloeiend optrekt en soms zelfs kun je de auto op bepaalde snelheden voelen “stotteren” of “dansen in toeren” zeg maar.
Dit heeft te maken met de euro normen…. en dus uitstoot. Fabrikanten adverteren met piek vermogen (koppel en PK) maar laten je niet zien HOE je dat vermogen hebt, en daar zit nu juist het probleem.
Nu dan waarom niels een BEETJE gelijk zou kunnen hebben met zijn uitspraak:
bij een turbo is de winst die te behalen is in vermogen veel groter (ook bij een door hem genoemd vtec blok). Dit heeft te maken met de dingen die aan te passen zijn bij dat soort blokken waardoor er een algeheel hogere vermogenslijn te behalen is.
Een turbo kun je (in heel veel gevallen, let op!!! Niet altijd) softwarematig aanpassen zodat er een hogere druk gegeven wordt en dus meer vermogen uit het blok gehaald kan worden.Bij een niet turbo blok is dit verschil dus kleiner, en dus bestempelen mensen dat doorgaans als “nutteloos” of “niet interessant”.
Dit is dus echter niet helemaal waar…..Wat je het het chiptunen van een niet turbo blok wel gaat merken, is dat hij een stuk soepeler gaat lopen, en dus ook zuiniger wordt.
(bij een turbo blok ook, alleen gaan mensen vaak het extra vermogen gebruiken, dat extra vermogen is een combi van meer lucht door de turbo en dus ook meer brandstof…. = meer verbruik).
Maar het soepeler lopen en zuiniger komt doordat de koppel kromme en pk kromme veel vloeiender zullen zijn en je dus minder hobbels hebt in die lijn en het momentum dus veel beter wordt behouden. Ook zullen koppel en PK het beter van elkaar overnemen waardoor dat de auto altijd beter in een powerband zit.
Verder is het piekvermogen langer en beter beschikbaar.
Dit alles zal resulteren in een soepeler rijdende auto, maar ook een sneller aanvoelende auto (en effectief zal hij ook sneller zijn). Het verschil wat je merkt in snelheid is alleen veel minder dan een blok met turbo.als je een beter soepeler rijdende auto wil, en je hebt het geld er voor over zeg ik: DOEN.
Vind je die 10 pk winst (en meestal iets van 15nm) niet de moeite, en vind je het verder allemaal wel best, zeg ik: lekker zo laten.wil je echt meer vermogen: koop dan een andere ATT (1.6t of 2.0t) of laat een turbo kit op bouwen. Dit laatste is trouwens altijd wel een risico, slagingskans hangt af van de staat van het huidige blok, en met de JUISTE componenten kan dit een kostbaar verhaal worden (je moet eigenlijk dan echt met een stand alone ECU aan de gang, piggy-back systemen zijn leuk maar niet altijd een goede oplossing ivm beperking in extra afstelling)
(even kleine side-note: met een supercharger blok heb je met alleen tunen er weer netzoveel aan als een non turbo blok…. dan moet je meer aanpassen om hetzelfde effect te hebben als een turbo blok omdat de overdruk niet softwarematig is geregeld)
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 25 mei 2023 om 12:23 #156811geen probleem BadBert, wil het juist een beetje simpel houden …
Winst is hier in NL met elk blok te behalen, aangezien motoren door de fabrikanten afgesteld worden op de “slechtste” benzine die in een bepaalde regio in dit geval geheel Europa) te krijgen is. Gezien het feit dat de kwaliteit van benzine in West-Europa erg goed is, betekend dat een fijnere afstelling in de ecu zal resulteren in wat meer koppel en pk, waardoor de auto wat zuiniger en soepel zal rijden bij hetzelfde rijgedrag. Uiteraard moet dit afstellen wel goed gedaan worden. En daar zit het grootste heikele punt, de meeste bedrijven waar je het voor rond de 300 euro kan laten doen, laden andere software op de ecu en vinden het wel goed dan.
Mocht je toch iets meer soeplesse willen, als je geen turbo / v-tec hebt, kun je, in mijn optiek eerst kijken naar een sport luchtinlaat systeem kijken. Meestal ligt de vermogenswinst ook al rond de 6pk dan, koppel geen idee trouwens.
donderdag 25 mei 2023 om 13:25 #156813het is niet alleen dat (brandstof kwaliteit) …
Ik weet in Halsteren een bedrijf waar ze voor volgens mij ongeveer 340 euro de auto OP MAAT tunen, met rollerbank testen.
zelf daar ook geweest en een aantal andere twintoppers ook (afgelopen weekend Andrew “striker” nog)
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 25 mei 2023 om 18:51 #156825Unlimited tuning doet ook op maat, maar dan kun je wel het beste naar Amersfoort en niet naar Goes… Heb ergens een keer gelezen dat er in Goes wat minder kennis aanwezig is.
Er zullen allicht nog wel andere goede bedrijven zijn. Lees vooral eerst reviews en kijk wat voor een auto’s ze gedaan hebben.
vrijdag 26 mei 2023 om 09:44 #156871Dan kan hij beter naar Halsteren……
enige wat nu minder aan halsteren is, is dat je er niet meer bij mag zijn.
Doordat ze in het oude pand, en na overgang naar het nieuw pand een hoop diefstal hadden, mag tijdens het werken geen enkele deur meer open staan, en mag er geen persoon meer in de ruimte aanwezig zijn buiten de werknemers….
Je mag in de wachtruimte (gratis koffie en fris) wachten.
Wel even aangeven dat je een uitdraai wil hebben van voor, en na, anders krijg je alleen naDie mannen weten wat ze doen, dat weet ik uit ervaring.
Maar er zijn zeker nog andere opties. Let er op dat ze het dus op maat doen, en dus tunen, dyno run, tune aanpassen, dyno run, etc etc.
Er zijn ook bedrijven die het doen op de weg. Dat werkt eigenlijk net zo goed (sommige zeggen zelfs beter)
Enige wat je dan niet hebt, is een vermogensuitdraai…. dat dan weer niet. (al zijn er ook die wel een dyno hebben en wel een run doen, maar op de weg ook nog een controle / aanpassing van de tune)Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")zaterdag 27 mei 2023 om 22:56 #156920Ik wil ook toevoegen. Een extra koppel is ook wel fijn hoor
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.