TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Tigra TwinTop (TTT) › Alles over de Tigra TwinTop › Bedrijfstemperatuur warme motor
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
zaterdag 9 april 2016 om 15:02 #18410
Kan iemand mij vertellen wat de normale temperatuur van de motor op de meter zou moeten zijn bij normaal rijgedrag? Van mijn Tigra blijft deze tussen de 80 en 85 graden, bij stilstand in file loopt deze wel gewoon op, is die temp normaal?
De verwarming en airco doen het primaAlvast bedankt! Groetjes Saskia
zondag 10 april 2016 om 00:11 #18417Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Lijkt mij prima, boven de 90 is niet zo ok.
zondag 10 april 2016 om 10:42 #18426Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Bij mijn motor loopt de temperatuur van de motor ook op in de file, dan gaat op een gegeven moment de extra koeling in werking en zakt de temperatuur.
Dat is vrij normaal, rond de 100 graden is ook nog acceptabel.zondag 10 april 2016 om 11:04 #18427Oké, dank jullie wel
Ik weet dat de temp oploopt bij stilstand, maar het ging mij om de standaard temperatuur tijdens het rijden, die komt net boven de 80 en dat leek mij laag, bij mijn vorige Tigra was dat altijd rond de 90zondag 10 april 2016 om 12:46 #18431Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Even een vraag, hoe heb je de temperatuur van 80 graden uitgelezen? Via Op-com?
Als je de meter in de dash kijkt dan zit hij altijd in het midden. In file gaat ie een beetje over het midden heen.
zondag 10 april 2016 om 13:36 #18432Gewoon op de meter in het dashboard, daar staan graden bij en dan staat hij net voorbij de 80
zondag 10 april 2016 om 21:19 #18444Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik kom er nog even op terug, dat is idd niet goed.
Bij de rode streep is de normale bedrijfstemperatuur. Die van jou zit daar zeker 10 graden onder.
Dat betekend dat de thermostaat niet 100% meer sluit en dat je een nieuwe thermostaat moet hebben.Ik heb dat al eerder meegemaakt. Is een klusje van een half uur bij de 1.4 motor. Bij 1.8 schat ik een uur.
woensdag 4 mei 2016 om 01:30 #18572Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik ben wel benieuwd of en hoe Saskia dit heeft weten op te lossen?
Zonder het topic te willen kapen; mijn tigra vertoont nl hetzelfde. Thermostaat (en radiateur) zijn vervangen maar alsnog alleen stationair met moeite op 90 graden te krijgen (afgelezen van dashboard, geen opcom oid). Tijdens het rijden blijft de naald links onderin liggen.
woensdag 4 mei 2016 om 01:50 #18573Het antwoord is eigenlijk vrij waardeloos voor jou…het is niet opgelost.
Onze “eigen” opelmonteur heeft mij aangegeven dat dit iets is wat bij de auto hoort, als ik de thermostaat laat vervangen zal er vrijwel zeker geen verandering/verbetering zijn
Ik rij nu een maandje met de auto en het bevalt prima en de fan slaat in de file gewoon aan, dus vooralsnog niets aan de hand
Ik heb mijn auto met half jaar garantie gekocht en heb nog wel paar kleine dignen die moeten worden opgelost, dus ga het wel aangeven bij de garage, want immers, kosteloos vervangen kan geen kwaad tochwoensdag 4 mei 2016 om 10:34 #18577Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik ben het daar niet mee eens, heb absoluut geen hoge pet op van z.g.n. Opel monteurs. Die maken zich er liever snel vanaf, dan dat ze zich moeten inspannen om het eens op te lossen.
Maar goed als je daar genoegen mee neemt is het al goed natuurlijk.
woensdag 4 mei 2016 om 13:00 #18580Wat een onaardige conclusie over iemand die je niet eens kent :blink:
Dit is een vriend van ons die al 15 jaar alle vier onze auto’s onderhoud en al 20 jaar bij Opel werkt
deze jongen doet ALLES voor ons en weet waar hij over praat en is al helemaal niet iemand die zich snel ergens vanaf probeert te maken. Als ik een nieuwe thermostaat laat monteren, wat hij dus in dit geval heel graag voor mij zou doen, zal het probleem niet zijn opgelost, het is een bekend probleem bij de 1.8 van deze Tigrawoensdag 4 mei 2016 om 13:49 #18581Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik had het ook niet tipisch over jou kennis, maar in het algemeen.
Ben het nog steeds niet met hem eens. Dus een mening verschil.Verstuurd vanaf mijn X9076 met Tapatalk
woensdag 4 mei 2016 om 19:56 #18582Raar verhaal van Tigrasas, een kennis die al 20 jaar bij Opel werkt en dan op een form om advies vraagt en als die dan gegeven woord
is het niet goed volgens de Opel kenner, vaag verhaalwoensdag 4 mei 2016 om 20:20 #18583Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik zal me even buiten de discussie over wel/niet kundig Opel personeel houden… Maar feit is wel dat wat de monteur van Saskia aangeeft, ik nu ook ervaar; nieuwe thermostaat heeft geen invloed. Mijm oude thermostaat was bij demontage ook volledig gesloten dus of die nou echt kapot was, is nog maar de vraag.
Wel lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit als “hoort bij de auto” moet worden gezien/geaccepteerd. Bedrijfstemperatuur heet niet voor niks zo. Ook al rijdt het zo prima en merk ik ook geen bijzonderheden, zou ik op langere termijn me toch enige vervelende schade aan de motor kunnen voorstellen.
Er moet toch een reden zijn waarom de temperatuur bij ons beide tijdens het rijden (te) laag blijft.
Iemand hier die nog suggesties heeft waar dat aan kan liggen? Hebben wij op een of andere manier teveel rijwindkoeling, houdt de dashboardtemperatuur ons voor de gek, of…?Of zijn er meer ervaringen met hetzelfde verschijnsel waarbij ook op lange termijn geen extreme slijtage is gebleken?
woensdag 4 mei 2016 om 20:25 #18584Jonge jonge zeg…op het moment dat ik de vraag stelde was deze vriend op vakantie en kon ik het hem niet vragen, moet ik hier nu echt verantwoording voor afleggen? Ik stel een vraag en meer niet, dan zit ik niet te wachten op dit soort reacties
Ik dacht echt dat het hier op het forum anders zou zijn maar helaas……ik weet meteen meteen weer waarom ik nooit gebruik maak van een forum, …hierom dus :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.