TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Alles over de Astra TwinTop › Menu knopje (rollertje links op het stuur) hapert
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 10 maanden geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
woensdag 15 november 2017 om 17:18 #30246
Misschien heeft iemand tips
ons stuur van de att heeft stuurwielbediening. Links zit een “rollertje” waarmee je de keuze maakt van o.a. functie van het display (radio, auto info, telefoon), je kunt het indrukken om te kiezen enzo.
dat ding doet het niet altijd… verder werken alle knoppen dan wel.
wie heeft een tip om te zoeken waar dit in zit?
fixable? Of knop vervangen??
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 15 november 2017 om 17:31 #30251wij hadden dit ook en er is toen een nieuwe CIM in gegaan. Echter weet ik nu na uitvoerige info dat de CIM contacten schoonmaken soms ook genoeg is en misschien al helpt. Alleen die linker unit vervangen is overigens ook een optie. Via ebay vaak goed aan te komen, maar als het echt in de CIM zit zou je dat met een andere stuurbedieningsunit dan ook gewoon weer hebben.
Ik heb nog ergens een linker deel liggen dus als je wilt testen of die hetzelfde euvel heeft dan ben je welkom.
check voor de grap eens of er verschil is in werking wanneer je verlichting aan of uit staat
woensdag 15 november 2017 om 17:55 #30252Merk je verschil met het indrukken vergeleken met toen hij nog goed werkte, zit er vuil in,of is er wel eens vocht ingekomen met schoonmaken?
woensdag 15 november 2017 om 21:03 #30253Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Je kan met Op-com die knoppen en rolletje testen in het CIM gedeelte. Als die gewoon binnen komen op de Op-com kan het te maken hebben met je can-bus. Die is dan te druk of verstoord.
Beste even helemaal uitlezen en kijken welke storingen en regelmatig terug komen.
Eventueel de CIM even afmelden via Op-com. even contact uit 3 sec. en dan weer op contact zetten, dan weer opnieuw aanmelden.
Kijken wat voor effect dat heeft.donderdag 16 november 2017 om 11:25 #30292Thanks allemaal voor de tips.
ik heb nog niets uitgelezen
Hij voelt niet anders dan anders, er is geen vocht in gekomen oid.
of er verschil is met licht aan en licht uit, dat weet ik niet. Mijn vrouw rijdt dagelijks in de auto, dus ik ga haar eens opdracht geven om dat te proberen.
zal ook eens kijken met af- en aanmelden of dat helpt.
zal ook eens kijken of draaien aan het stuur helpt, neem aan dat daar ook ergens contacten zitten.
Hoe haal ik die module er uit? Dan kan ik evt even doormeten en of schoonmaken.
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 16 november 2017 om 12:40 #30294Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Somsheb ik het idee dat je jezelf onderschat Pieter, natuurlijk weet je wel hoe en wat.
Meten zal niet gaan, het is allemaal can-bus gestuurd, geen harde contacten. Onder de knoppen zit namelijk ook een brokje electronica die uiteindelijk alle knoppen door zet naar de CIM module in maar drie draden.
Dat zijn puls treintjes en die kun je in beeld brengen met een scoop. Maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn.Zoals ik eerder aangaf, test je die knoppen met de Op-com in het CIM gedeelte en dan de test oproepen.
Ik heb het idee dat je de CIM even moet reviseren, dus zoals in mijn topic omschreven.Ja dat kun jij Pieter! Wel de tijd nemen, is een piel klusje.
Als je dat gedaan hebt en je hebt nog steeds problemen, ook met de Op-com test komen de knoppen niet allemaal door.
Dan kan je stuurwikkel kapot zijn, maar dat komt zelden voor. (geen contacten onder je stuur, maar een stuurwikkel)donderdag 16 november 2017 om 12:58 #30298thanks max!
moet ik wel even een tijd hebben dat de auto de weg niet op hoeft, aangezien het vrouwtje dagelijks met het ding rijd.
De mini haal ik nu liever ook niet te veel naar buiten met dit weer hahahaIk ga eerst eens met de opcom er aan!
Overigens denk ik dat meten wel zou moeten kunnen, aangezien de contacten in de knop ergens op de printplaat binnen moeten komen naar het stukje electronica die het omzet naar CAN, maar dan moet ik even weten hoe je de module (dus de knoppen links in het stuur) los haalt, weet ook niet of andere functies van dat “blokje” dan wel werken. Zo niet, kan het natuurlijk ook een issue zijn met de “connectie” tussen de knoppen (en evt het canbus blokje er onder) naar de CIM.
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 16 november 2017 om 13:30 #30304Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Hey joh, dat zijn micro contacten, dat gaat nooit kapot hoor. echt nie! geloof mij op mijn blauwe ogen….:P
Ohh als je die bediening op je stuur wil demonteren moet eerst de airbag er uit. daaronder zitten kleine torx.
Ik vind het altijd heeeeeel lastig die k… airbag bij Opel te demonteren. Dus als het niet hoeft…..donderdag 16 november 2017 om 13:42 #30309ah ok, thanks maxie
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 16 november 2017 om 13:48 #30310Hey joh, dat zijn micro contacten, dat gaat nooit kapot hoor. echt nie! geloof mij op mijn blauwe ogen….:P
Ohh als je die bediening op je stuur wil demonteren moet eerst de airbag er uit. daaronder zitten kleine torx.
Ik vind het altijd heeeeeel lastig die k… airbag bij Opel te demonteren. Dus als het niet hoeft…..Huh? Bij zit er een schroefje achter in het stuur die de stuurwiel bediening op zijn plaatst houdt. Gewoon schroefje los en klaar. Airbag hoeft er niet uit.
donderdag 16 november 2017 om 13:49 #30313Huh? Bij zit er een schroefje achter in het stuur die de stuurwiel bediening op zijn plaatst houdt. Gewoon schroefje los en klaar. Airbag hoeft er niet uit.
als dat zo is….. dan is het zo bekeken :P
kan ik iig even kijken hoe het er allemaal uit ziet, en dan met opcom er aan kijken of er evt draadbreuk is (knoppies drukken en draadjes vouwen hahaha)
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 16 november 2017 om 14:01 #30314Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik zeg alleen Op=com. verder zeg ik niets meer.
van dat schroefje zou kunnen idd, is al weer een tijd geleden.
donderdag 16 november 2017 om 14:04 #30316binnenkort ff de laptop er aan
heb het nogal druk de komende tijd…. pffff
he tis gelukkig geen hele cruciale functionaliteit :P
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 16 november 2017 om 22:46 #30320Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Van leen een aantal Youtube video’s gekregen voor jou Pieter,
Bedankt leen
vrijdag 17 november 2017 om 03:25 #30328Graag gedaan mannen,wist ze zelf ff niet op het forum te krijgen,komt nog wel.
Dus Pieter,zoals te zien is in het laatste filmpje is de stuurwiel bediening zo te verwijderen, en in die andere filmpjes zie je hoe de vergrendeling van de airbag werkt,suc6 hé. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.