TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Astra TwinTop (ATT) › Tips & Trics › Ben het zat met die messing tandwielen!!
- Dit onderwerp bevat 345 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 8 maanden geleden door AmarB.
-
AuteurBerichten
-
dinsdag 16 mei 2017 om 13:06 #26847Anoniem
- Topics: 2550
- Posts: 42372
De messing tandwielen lopen bij warm weer, wagen staat in de zon, steeds weer vast. :sick: Ik ben het echt zat met die messing tandwielen.
Ik ga voortaan alleen nog originele kunststof / aluminium tandwielen inbouwen! Of van de Duitser die ze half messing / half kunststof maakt.
Waarvan ik hier het mail adres heb via E.bay.de. dirk48_ivn2109rj@members.ebay.de
Je kan ze ook via E,bay.uk bestellen zoekterm: Vauxhall/Opel Astra Twin Top Roof Motor Winglet Cogs/Gears 93188313/14 x2Voor de mensen die de messing tandwielen hebben ingebouwd, hier een uitleg hoe de tandwielen uit te bouwen en opnieuw te polijsten.
In deze stand je dak openen en stop zetten om de flaps uit te bouwen.
Deze drie boutjes los nemen om de flaps uit te bouwen, vergeet de el. aansluiting niet.
Die maak je los met een plat klein schroevendraaiertje.
Flaps uitgebouwd links en rechts
Boutje en moer los maken, let op aan welke kant de moer zit!!!
Tandwiel uitbouwen uit de houder
Tandwiel uitnemen(dit is een kunststof tandwiel
Tandwiel
Wanner je dit goed gepolijst hebt, je kan dan het tandwiel even proberen in de plastic houder te draaien (omgekeerd) en voelen of dit soepel gaat. Daarna alles weer terug inbouwen en goed met vet (algemeen smeervet) insmeren van de tanden en polijst vlakken.
Dan weer inbouwen in je wagen en afstellen van de flaps.Afstel schroef zit aan de kopse kant van de flaphouder, met platte schroevendraaier afstellen.
Afstellen, dit schroefje draaien tot je een weerstand voelt….klaar. Nooit te strak !!
dinsdag 16 mei 2017 om 13:12 #26849Top MAX.
Dit heb je goed en duidelijk uitgelegd.
Ik ga er morgen avond maar mee beginnen.Kan natuurlijk niet gebeuren dat Zondag het dak niet open gaat
dinsdag 16 mei 2017 om 13:20 #26851Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Nou ik baal er enorm van dat het ook met de Britse uitvoering gebeurd is. Die voelde zo soepel aan, zegt dus ook niets.
Het is puur dat het messing is en dus te veel uitzet bij warm weer.Wanneer gebruik je het dak te openen……juist! bij warm weer. Niet geschikt dus die messing tandwielen. Bah!
Sorry mensen die al messing gekocht hebben, ik ervaar te veel problemen. :huh: :ohmy:
dinsdag 16 mei 2017 om 15:51 #26852Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
ik heb de originele nog, maar ik ga wel eens kijken wat de staat van die dingen is. en anders vervangen voor de originele kunststof variant, auto is van 2006 dus mag ik aannemen dat ik bij een vervangend setje de volgende jaren wel geholpen ben. :P
dinsdag 16 mei 2017 om 16:15 #26858Ja Kesteren daar heb ik ook al aan lopen denken om maar gewoon de kunststof tandwielen te gaan aanschaffen.
Die van mij komt ook uit 2006 en die hebben er dus ook 11 jaar in gezeten.En over 10 jaar zal ik deze niet meer hebben
Maar ik ga ze nu eerst polijsten en als dat niet helpt ga ik ze wel vervangen.
dinsdag 16 mei 2017 om 16:31 #26859Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Als ik de messing variant al had zou ik dat ook zeker doen! en inderdaad over 10 jaar denk (hoop) ik een nog mooiere variant van onze auto te hebben :P
dinsdag 16 mei 2017 om 19:19 #26860Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Aan de andere kant is het ook zo dat wanneer ze(tandwiel en behuizing) goed op elkaar zijn ingesleten je helemaal geen problemen meer zal hebben.
Maar eer het zo ver is…….. veel proberen bij wat minder warm weer. Of nog een keer goed polijsten… :silly:woensdag 17 mei 2017 om 14:53 #26872Zo heel veel problemen hebben we er niet mee, vorig jaar met de hittegolf deden ze het ook prima…
Wel heb ik ze goed gepolijst….Ach, we zien wel, anders idd setje van die duitser er in!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 17 mei 2017 om 16:14 #26882Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Hallo, heb onlangs beide tandwielen vervangen door volledige messing stukken, aangekocht op eBay.
Geeft dit zoveel problemen dan? De originele waren versleten en 1 zelfs gebroken.
Grtjs,
Steph
woensdag 17 mei 2017 om 17:13 #26885Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Wanneer je deze er zo ingedaan hebt kun je problemen krijgen idd. Vooral bij warm weer…….
woensdag 17 mei 2017 om 21:33 #26886Ik had al veel langer mijn vraagtekens gezet bij dat polijsten. Bij polijsten maak je de oppervlakte glad/gladder maar met/door het vet is dat echt niet nodig,glad zat.
Veel beter om de asjes door een schuurpapiertje te halen, of je moet een draaibankje hebben,er moet iets af,ze hadden ze iets meer moeten afdraaien. Messing neemt makkelijk warmte op en warmte zorgt dat het uitzet.
Suc6 verzekerd.woensdag 17 mei 2017 om 22:03 #26896Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Dat wordt afwachten dus, vandaag iig nog geen problemen
donderdag 18 mei 2017 om 01:23 #26910Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik had al veel langer mijn vraagtekens gezet bij dat polijsten. Bij polijsten maak je de oppervlakte glad/gladder maar met/door het vet is dat echt niet nodig,glad zat.
Veel beter om de asjes door een schuurpapiertje te halen, of je moet een draaibankje hebben,er moet iets af,ze hadden ze iets meer moeten afdraaien. Messing neemt makkelijk warmte op en warmte zorgt dat het uitzet.
Suc6 verzekerd.Kijk Leen, de tandwielen zijn al op maat….tenminste daar ga ik van uit.
met het opnieuw polijsten met 1200 schuur je er ook een beetje van af, het moet ook weer niet te veel zijn.
Dan maar wat langer ‘schuren’ met 1200. ook omdat je moet voorkomen dat het oppervlak te ruw word.Het voornaamste is dat het in de plastic houder erg mooi soepel loopt. :side:
donderdag 18 mei 2017 om 17:42 #26929Heb je gelijk in Max maar 1200 is erg fijn,mag eerst iets grover(of is het groffer) en eindigen met 1200 om het weer glad te maken. Het moet bij een klein beetje blijven en geen millimeter(s). Ik begreep dat jullie ze polijsten met een beetje poets.
Maar het mag natuurlijk niet vastlopen met warm weer en zeker niet voor de bedragen die ze voor deze tandwieltjes vragen,ik kom ze tegen voor meer dan honderd euries.
Die messing/kunststof zijn perfect en dat voor een tientje of zes. Maar zoals ik al eerder aangaf, de orginele hoef je ook niet bang voor te wezen,ze gaan zo weer tien jaar mee en hoeveel twintops zullen dat overleven,
ja die van mijmaandag 19 juni 2017 om 23:03 #27664Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Hoi Leen,
Het is zelfs beter de tandwielen niet te glad te maken, bij polijsten van messing zet je de intermoleculaire ruimte van het materiaal dicht, en heeft vet juist minder nut. Kijk maar eens hoe je messing dient te verspanen , namelijk, redelijk grof! Messing zal ook geen krul achterlaten bij draaien, maar hele kleine smalle brokjes. Hoe gladder je messing maakt, hoe minder vet zich aan het metaal hecht. Denk aan de vet film, bij een te glad oppervlak zal het metaal zich erdoorheen drukken, bij een iets ruwer oppervlak zal het vet zich IN het metaal drukken! Denk aan een messing glijlager, die zijn zelfs geheel poreus, om de oliefilm vast te houden!!
Groet, Chris -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.