TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Tigra TwinTop (TTT) › Nieuws over jouw TTT › Ik ben eindelijk begonnen aan de herstelling van mijn Tigratje (By Poeke)
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 3 maanden geleden door Joki.
-
AuteurBerichten
-
zaterdag 7 mei 2022 om 17:18 #153153
Hoi allen,
Moest je vergeten zijn hoe het allemaal begon lees even deze Toppic.
Wel ja eerlijk ze staat al zo lang stil, desondanks start ze nog gewoon vanaf de 1ste poging.
Ook heb ik dit gefilmd, en zal het in de toekomst op YT komen, pin me niet vast aan een datum.
Beschouw het dat jullie een primeur krijgen.Bij de komende foto’s kan je het verschil zien tussen de bestuurderskant (beschadigd mocht het niet opvallen), en de passagierskant.
BestuurderskantPassagierskant
Ik ben van plan om zowel de beide draagarmen en de beide stuurstangen(en fuseekogels) te vervangen.
Wat is jullie idee hierover.
Laat mij alvast even mijn redenering hier toelichten.
Aangezien ik vermoed dat er in de nieuwe stukken ook nieuwe bushings en kogelgewrichten zitten, lijkt het mij interessant om deze aan beide zijden gelijk te houden, aangezien de goede kant ook al een leven heeft gehad, en mogelijk het beste er al af is.Ik ben begonnen met de beschadigde kant, door het verwijderen van de fusee kogel van de afgebroken stuurstang. (schroef schroef veis veis klop klop klaar)
Dit ging goed, de draagarm daarentegen was even knoeien en zoeken.
De fuseekogel zat met 3 bouten aan de draagarm, dus om de demper en de rest terug in een natuurlijke positie te krijgen, besloot ik daar te beginnen.
Uiteraard besef je pas later dat het verstandiger was om een kriek onder de fuseekogel te plaatsen om de druk van de draagarm te krijgen.
Nuja niks aan de hand, de 2 andere punten zonder problemen los gekregen, en daar ging de draagarm.
Nu nog de fuseekogel, er bestaan van die special tools voor om deze los te wrikken, echter bij gebrek aan zulk een tool, heb ik besloten het op mijn manier te doen.
Men neemt een sleutel die zeker langs de kegel van de kogel past, je duwt deze ertussen, en als deze niet meer toereikend is steek je er nog een grote schroevendraaier bij en klaar. (mijn special tools staan op de foto)Dan de stuurstang verwijderen…nu wat het makkelijkste van deze werkje moest worden heeft mij eigenlijk het meeste tijd gekost.
Namelijk het verwijderen van de rubberen hoes, de kant op de as is makkelijk, het clipje verwijderen een beetjes WD40 ertussen, het kost amper moeite.
Nu kwam het, de rubberen hoes van het stuurhuis krijgen, aan de bestuurderskant heb je daar bijzonder weinig plaats, en aangezien ik deze wou hergebruiken omdat ze nog in goede staat zijn, wou ik niet met bruut geweld riskeren deze te slopen.
Nu zijn mijn handen niet bepaald van het kinderformaat, en dat werkt ook niet mee.
uiteindelijk na veel wroeten en klooien, heb ik een oude reserve sluitel van een niet meer bestaande auto genomen, zonder scherpe randjes, en heb ik daarmee de hoes over het lipje gekregen. (oef)
Voor de stuurstang te verwijderen heb ik een paar jaar terug een tool van toen 7,99€ gekocht op de site van HBM.
Ik dacht dat de klauwen in dat tooltje op de vlakken gedeelten moest passen, dus, als het dan eindelijk lukte kon ik er niet meer bij met de ratelsleutel.
Dan maar een sleutel 32 van de muur gehaald, en het was los, toch voor 1/8ste van een toer, en omdat er maar 2 vlakke kanten op dit onderdeel zitten, bestond er dus ook geen mogelijkheid meer om de sleutel er terug op te krijgen en verder door te draaien.
Dan maar de tang genomen, en klaar.
Nu aangezien ik nog stukken moet bestellen, en ik wil vermijden dat er stof in het stuurhuis komt, had ik een geniaal idee. (Dacht ik toch)
Ik was nog niet goed in de buurt van de rand waar de rubber normaal rond zit, of det rotding deed wat het steeds doet bij mij…de foto spreekt voor zich.Nu had ik nog een doos latex handschoenen ergens staan, en deze deden wat ze moesten doen.
Toen moest ik de werkzaamheden stoppen door ander verplichtingen.
Na dit werk tot nu toe en enkele teleurstellingen in cheap tools, kon ik niet anders bedenken dan “you got to love them”.
Die avond na wat reflecteren over mijn gepruts…begreep ik plots hoe het HBM tooltje werkte…namelijk net zoals een gewone tang die ik op het einde gebruikt had.De dag erna ben ik begonnen aan de andere kant, met de overtuiging ik ga dit nu veel efficiënter doen.
Nu ja om wat plaats te maken moest ik eerst een hoop oude werkpakken verplaatsen voor toch een beetje plaats te hebben. (Zie laatste foto voor de ruimte aan de passagierskant)
Ik ben begonnen met het verwijderen van de stuurstang, dit ging weer zonder problemen of zorgen.
Bij de draagarm ging het al bij al een stuk vlotter dan de dag ervoor, ok hier en daar wat try en error, maar niks echt frustrerend.
Nu voor de stuurstang, voor het verwijderen van de fuseekogel, moet je de counter moer los zetten, dit doe je best door de fusee terug op zijn plaats te steken, moer er op hoeft zelfs niet vast, en een paar doffe meppen op het uiteinde van de steeksleutel en klaar is kees.
Dan die counter moer verwijderen, wel hier ging het weer mis, deze zat muurvast, dan maar een steeksleutel op de as, en met de slagmoersleutel er op, en ja hoor voor je het wist waren alle vlakke kanten op de stang afgerond door het sleuteltje 12 dat er omheen zat. (de steeksleutel heeft niks gemerkt of gevoeld)
Dan had ik nog 1 niet destructieve oplossing, namelijk de gasbrander.
En toen ging het plots wel weer.
Aan de passagiers kant heb je een hoop meer ruimte ronde de rubberen hoes, dus deze kwam nogal snel los, geen probleem.
Voor ik de hoes van de as had gehaald, had ik deze eerst gekoeld met mijn knijpspuit met zeepwater in, tot het niet meer verdampte en het vochtig bleef.
De hoes er af en poging 2 met het cheap HBM tooltje, en nu werkte het wel niet perfect het vraagt wel wat begeleiding, maar het werkte.
En toen kwamen we aan het volgende beeld.En om het goed af te ronden kon de latex handschoen niet ontbreken als bescherming.
En omdat we graag foto’s zien, hier een foto van de stukken die eraf kwamen.
Nu ga ik hier nog enkele woorden plaatsen, op de foto kan je zien, dat de fuseekogel van de draagarm, bouten en moeren heeft aan de bestuurderskant en de passagierskant niet.
Wel dit zegt mij dat de fuseekogel aan de bestuurderskant als eens vervangen geweest is, want dit staat zo beschreven in de Tis2000 als je die kogel wil vervangen.
Ik ben uiteraard geen expert, maar ik weet dat rubbers en bushings, nog niet afgeschreven zijn, maar naar mijn inzien zijn ze hunne prime-time toch al een hele tijd kwijt hoor.Ik ga het hier bij laten voor nu, nog een laatste foto om aan te tonen hoe ik er nu voor sta.
Uiteraard word dit vervolgt met de inbouw, en wat ik met die wielen ga doen.
Ik hoop hier nu niet terug 2j over te doen, want het autotje moet terug de baan op, want mijn camionette zou binnen kort naar de keuring moeten en ik krijg deze waarschijnlijk niet meer goed gekeurd. (Deze word met spijt in het hart afgeschreven, aan de ander kant heb daar wel enkele projecten voor in gedachte)Als je tot hier geraakt bent, laat gerust iets weten als je gelijkaardige ervaringen hebt, of als je vragen hebt over bovenstaande.
Met vriendelijke groeten,
Geert.zaterdag 7 mei 2022 om 17:28 #153154Goed bezig Geert!
Maar waarom twee jaar gewacht voor deze klus?
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
zaterdag 7 mei 2022 om 17:34 #153155Wel in het kort een burnout die niet vanzelf wou verdwijnen, en net voor nieuwjaar ben ik dan maar is om hulp gaan vragen.
Ja koppig zijn tis iets.zondag 8 mei 2022 om 12:50 #153157Goed gedaan!
Een burn-out is niet niks..
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
maandag 9 mei 2022 om 09:43 #153177super om te zien dat je het allemaal nu weer op kunt pakken en gelijk flinke stappen zet!
veel succees!
We blijven het volgen
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 11 mei 2022 om 01:01 #153255Hoi Allen,
Nu ik in afwachting van stukken ben, moet ik niet persé stil zitten.
Ik heb namelijk nog een lijstje af te werken.Aangezien het voorwiel er ook goed van langs gehad heeft, zal ik pogen dit zo goed mogelijk te restaureren.
Dit begint natuurlijk bij het deftig kuisen en ontvetten van de wielen.
Oh btw ik baseer mij op dit filmpje.Ik zou willen zeggen dat dit even een snelle poetsbeurt was, maar mijn uurwerk heeft dat al keihard tegengesproken.
Nog even een woordje over hoe ik het heb aangepakt.
Ik ben begonnen met een zachte borstel en dreft om het meeste vuil er al eens af te wassen.
En omdat ik de velgen toch ga herspuiten, ben ik met een scotch sponsje gans de velg zo goed en zo kwaad mogelijk te lijf gegaan voor de rest er af te krijgen.
Dan hing de velg vanbinnen nog vol met lijm en moesresten van de loodjes, ook van deze die ik verwijderd heb.
Dit heb ik voor het grootste deel verwijderd met een oud Gillette scheermes, en de restjes nog met lijmverwijderaar, dit bleek ook goed te werken tegen de pelspikkels die er in hingen.
Dan heb ik naar de remreiniger gegrepen, om het meest hardnekkige vuil er af te krijgen, en de rest zal voor met de Dremel zijn.
En dan nu een foto van de gereinigde velg naast de niet gereinigde velg.
De voorkant is niet zo spectaculair.
De achterkant daarentegen.
Nu kan ik met deze velg naar de bandenboer om te vragen of hij deze wil slingeren, om te kijken of het wel de moeite is om er nog veel elbowgrease in te pompen. Maar ik heb er een goed gevoel in.
Wat ik ook een positive verrassing vond was het volgende, je kan het Opel teken non destructief uit de wieldop halen.
Dit geeft zoveel meer en makkelijkere opties voor de afwerking.
Hoe het in elkaar zit.
Nu het lijstje, wat ik nog allemaal wil doen.
Prioritair:
– De reparatie zelf
– De wielen
– Uitlijnen
– Keuren
– Hydroliekolie van het dak verversen
– Typische Opel lekkages opsporen en oplossen
Andere:
– Het interieur er uit halen en reinigen dat ik van die humus geuren vanaf ben.
– De pioneer boxen die ik voor het wagentje heb liggen installeren
– Naar het autokerkhof voor ondbrekende plastiek kapjes ed (naar het schijnt zou ik een beugel aan de luchtfilter missen)
– Onderhoud (olie, filter ed)
– Sinds kort na het lezen van een topic hier onlangs de Ome Ali radio kopen en installeren.
– Nieuwe zetels zoeken die niet doorgezeten zijn (Als je een upgrade doet naar zetelverwarming, moet je dat dan ook programmeren in de boordcomputer?)
– Enkele kleine deukjes er uit halen en lakschade oplappenEnkele van deze opgesomde klusjes gaan wel hand in hand.
Allicht ben ik nog wel een en ander vergeten in het lijstje, maar vervelen zal er tot nu toe niet inzitten, aangezien ik dat allemaal zelf ga (proberen) doen.Greetz Geert.
Oh Ps: Waarom is Max_VTTT zijn account geblokkeerd? Allé als ik naar zijn posts kijk ziet het er toch zo naar uit. Ik had hem nog willen bedanken voor mij op weg te zetten met de TIS2000
Attachments:woensdag 11 mei 2022 om 09:35 #153256dat wist ik niet van die logo’s op de naafdopjes!
Wielen schoonmaken is vaak erg bevredigend hahahahaha
Lekker bezig!
Programmeren van de zetels is volgens mij bij een TTT niet nodig, maar dat weet Teigetje denk ik wel.
Voor Max: https://www.twintop.be/index.php/kunena/ohfor/37423-max-niet-meer-op-dit-forum
hij was even terug, maar is weer weg helaas.Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 12 mei 2022 om 00:59 #153287Hoi TTT’ers,
Even een snelle update, ik ben vandaag naar de auto5 geweest.
Ik heb het wiel laten slingeren, of toch op het balanceer apparaat laten plaatsen.
En ondanks de schade moest er maar 30gram lood op de velg, toch volgens het apparaat, en tijdens het draaien heb ik ook geen slagen of niks gezien.
Zij hebben dan ook de band van de velg gehaald en het ventiel er uit gehaald.
Hiervoor hebben ze mij niets aangerekend.
Ik heb wel beloofd dat ik daar banden ga bestellen als de velgen klaar waren.Ik heb dan nog een paar handige dingetjes gekocht. (zie foto)
En in het naar huis rijden langs de Gamma gereden voor een Valma rubber stick care.
Ik had dat hier ergens gelezen dat dat goed was voor de rubbers.
Het plamuur rubber, wel ik heb daar het nut van gezien toen ik tijdens de avondschool lassen in de carrosserie afdeling passeerde.Greetz
Geert.Attachments:donderdag 12 mei 2022 om 12:51 #153294die valma stick….. daar zijn we (nou ja, de meeste) hier geen fan van….
we gebruiken liever een goede rubber veilige sprayTopless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 12 mei 2022 om 13:05 #153296Aha, nochtans ben ik die gaan kopen omdat ik dit hier ergens gelezen had.
Nu ja ik zal wel zien hoe het werkt en hoeveel knoeiwerk het mij oplevert.
Maar ik ga mij daar voorlopig nog geen zorgen om maken.donderdag 12 mei 2022 om 13:13 #153297ik heb een topic over rubbertjes:
https://www.twintop.be/index.php/kunena/ddngdslevns/37627-denken-jullie-allemaal-aan-de-rubbertjesTopless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")donderdag 12 mei 2022 om 14:17 #153301Ik gebruik ook altijd de valma rubberstick, niks mis mee.
dinsdag 17 mei 2022 om 23:18 #153446Zo vandaag een pakje gekregen van ‘werken met merken’.
Voor zij die opmerken dat er geen kleur bij zit, goed gezien, de kleur die ik gekozen had, was niet meer voldoende voorradig.
En omdat ze mij lieten weten dat die spuitbussen niet meer te verkrijgen waren, heb ik dat gedeelte van de bestelling geannuleerd.
En dan heb ik de verf met de kleur die de velgen gaan krijgen samen besteld met de onderdelen.
Dus daar nog even geduld voor hebben.
Ik wacht eveneens op de olie voor het dak, die ik bij FSRS besteld heb.Nu had ik nog effe een vraagje.
Ik vermoed dat deze bij alle modellen ongeveer gelijk zijn.
Heeft er iemand een foto van de beugels van de luchtfilter kast?Greetz Geert.
Attachments:woensdag 18 mei 2022 om 09:38 #153460zozo, je gaat lekker zo Geert!
Die beugel kan een van onze TTT rijders vast een foto van maken!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")vrijdag 20 mei 2022 om 13:41 #153498Zo nog een bestelling ontvangen van FSRS-trading.
Ik had nochtans gevraagd naar de volgende nummer ‘GM 19 42 051’…
Maar ik kreeg dit.
Nu heb ik hier ook al ergens een foto gezien van een olieflesje waar beide nummers op staan, dus ik denk dat het wel goed zit.
Waarom 3 flesjes, wel a 44,95€ het flesje, kwam ik net boven het bedrag om gratis naar België te verzenden.
(Nu wist ze mij te vertellen dat dat eigenlijk enkel geld voor de stukken op hun site, maar omdat dit mijn eerste contact was met hun, hebben ze de bestelling alsnog gratis verzonden)Nu het meeste materiaal in huis is, begint de kluslijst behoorlijk lang te worden, en dan nog proberen leven tussendoor.
Nuja stapje voor stapje gaan we er wel komen zeker.Greetz Geert.
Attachments: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.