TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Diverse how to beschrijvingen › How to, Tigra twintop › revisie hydraulische pomp
- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 6 maanden geleden door GJ Cabboort.
-
AuteurBerichten
-
woensdag 2 juni 2021 om 01:40 #149748
Hoe je een pomp kunt reviseren van een opel tigra.
In deze ” How to” ga ik het uitleggen.
Ik ga er wel even over doen dus graag geen reacties tussendoor dan houden we het voor iedereen overzichterlijk.
Mocht je tussendoor vragen hebben stuur deze in een PB
Allereerst wanneer moet je denken aan revisie van de pomp.
Het dak hoort te sluiten in totaal ca. 18 sec, dus vanaf dat de koffer open gaat totdat je de haken kunt vastzetten.
Als dit langer gaat duren moet je gaan denken aan revisie.
Max heeft een goede beschrijving gegeven hoe de olie te verversen, dit is te lezen in een andere How to.
Het enige wat ik hier op aan te vullen heb, is dat het veel makkelijker werkt als de unit uit de auto gedemonteerd wordt..
Dit hoeft alleen te gebeuren om de tank te demonteren, dit is een lastige klem en om de unit goed te kunnen schoonmaken.
Veiligheid voorop!! de koffer openmaken en de koffer ondersteunen met een houten balk, ik gebruik hiervoor een balk van 4×6 cm 120 cm lang.
Deze plaats je verticaal onder de klep en laat je afsteunen in de kofferruimte, nu kan de kofferklep niet meer naar beneden vallen als je de slangen loshaalt.
Het laadruimteschot eruit halen en de bekleding aan de rechterzijde loshalen, de hydraulische unit zit in een bruine box.
Om meer ruimte te krijgen knip je een aantal tywraps los en de unit kan uit de slede getrokkken worden, let op dat de slangen niet knikken.
Zorg voor een lekbak en daaronder een oude lap zodat de restolie die uit de slangen loopt opgevangen kan worden.
De 5 boutjes kunnen nu met een inbus sleutel (4MM) losgedraait worden, LET OP de kofferklep moet ondersteunt zijn anders krijg je hem op je kop.
De slangen zijn genummerd en op de borgplaat staan de nummers van de slangen.Rob van den Berg
TTT 1.8woensdag 2 juni 2021 om 01:59 #149750Nog een stekker los en de unit ligt op de werkbank.
Nu de klem losmaken, steek in de holte van de klem een schroevedraaier en buig de klem los, dit gaat niet makkelijk.
Nu de borglipjes open buigen en dan is de klem los.
De tank kan nu van het pomphuis los.Rob van den Berg
TTT 1.8donderdag 3 juni 2021 om 23:51 #149791Demontage bovenblok:
Aan de bovenzijde zit een plug met kartels, deze plug zit boven de gestuurde terugslagklep.Deze plug zit dieper in het blok dan de andere 3, de diepte opmeten met een schuifmaat, en noteren. Nu maak je een kras met een scherp voorwerp half over de plug en een stukje over aluminium blok.De combinatie van diepte en aftekening zorgt ervoor dat deze na het reinigen weer op dezelfde druk terug gezet wordt.Aan de zijkant ziet de veiligheid hier doe je precies hetzelfde diepte meten en aftekenen en de diepte noteren.
Haal nu de 2 bouten los aan de bovenzijde, pomp en bovenblok zijn gescheiden.Eerst gaan we de pomp demonteren.De bovenste pluggen aan weerszijde losdraaien, dit is de gestuurde terugslag klep van het pompblok.Tussen de 2 pluggen zit een plunjer met 2 veren en een o-ring. Deze kun je er voorzichtig uitdrukken.
Onder de 2 pluggen zoals boven beschreven zitten nog 2 pluggen dit is de zuigklep.Deze ook verwijderen, de plunjer in het gat kan er niet uit!!
De motor demonteren:Teken de stand van de motor af op het motorhuis de tussenplaat en het aluminium pompblok.Let op na het verwijderen van de 2 bouten valt de hele pomp uit elkaar. Draai de bouten los en hou het geheel bij elkaar tot de bouten geheel los zijn. haal de motor van tussenplaat en hou de rest goed vast. Zet de pomp rechtop en til voorzichtig de tussenplaat eraf.
Je ziet nu de koppeling tussen de pomp en de motor, in het midden een stalen veerplaatje,Let goed op hoe deze er in zit en verlies hem niet!!
Verwijder de koppeling, onder de koppeling zit een veer, deze veer duwt het plunjerblok tegen de achterzijde. De messing ring is de pomp met 3 plunjers in de omtrek. Til deze ring er recht af, voorzichtig, de plunjers vallen er zo uit, er zitten 3 plunjers in van rond 3.5 mm en 8 mm lang.
Doordat het plunjerblok excentrisch zit tov het lager, gaan bij het draaien de plunjers in en uit.Hierdoor wordt de olie verpompt.
Nu alle afdichtingen verwijderen en alle onderdelen reinigen, poorten goed doorspoelen met remmenreiniger. Vooral de zuigklep extra aandacht geven want deze kan er niet uit.
Monteren:
Zet het pomphuis weer op het tankje, rechtop. Leg de o-ring op het lager.Duw de plunjers in de gaatjes van de pomp, dit moet soepel gaan, gaat dit niet soepel dan de plunjer omdraaien. Ga nooit met een schuurpapier of slijper aan de gang.De smalle kant van het punjerblok moet naar onderen, let op dat de plunjers niet door het gat steken anders gaat hij niet op de as. Monteer de pen met de veer.Monteer het veerplaatje met de holle kant naar het kunststof toe in de koppeling.
Attachments:Rob van den Berg
TTT 1.8dinsdag 29 juni 2021 om 00:22 #150183Monteer de nieuwe as-afdichting met de lip naar de pompzijde in de tussenplaat.
Tussenplaat met nieuwe oliekeerring.
Zet de tussenplaat op de koppeling en druk de motor in de koppeling op de tussenplaat. Let op dat de vlakke kant van de motor goed op het stalen veerplaatje aansluit.
Hou het geheel in 1 lijn (let op de aftekening) en draai de bouten vast. Let op vast is vast.
Het moeilijkste is gebeurt.
Monteren van de kleppen in het pomphuis:
Monteer de nieuwe o-ringen en druk alles weer op zijn plek.
Monteer de klemband en zorg dat het teken op de tank weer op de juiste kant komt.
Vervang de 5 o-ringen op het pomphuis het eerste gedeelte is klaar.
Benodigd gereedschap:
punttang om het lipje van de klem terug te buigen.
Schroevendraaier om de klem op de lip aan te drukken.
Haakje om de o-ringen te verwijderen en te monteren.
Dopsleutel om de asafdichting in de groef te tikken, schuifmaat om de diepte op te meten van de instellingen, inbussleutel 4 mm voor de bouten en pluggen .
Waterpomptang om de borging van de klem weer terug te buigen, kopkniptang om de klem weer vast te knijpen.
Pen en papier voor de notities.benodigd gereedschap
De pomp nu zo wegleggen zodat er geen stof in de aansluitingen komt.Het bovenblok schoonmaken
:De plug van de veiligheid en gestuurde terugslagklep zijn afgetekend dus deze kunnen we eruit draaien.
De gestuurde terugslagklep demonteren, onder de stop zit een korte veer, dan de plunjer met o-ring, en als laatste de lange veer.
Als je in het gat kijkt zie je aan het eind een klein gaatje hieronder zit de terugslagklep.
In hetzelfde vlak zie je nog 3 stoppen, onder deze stoppen zitten smoringen.De stoppen ook verwijderen.
gestuurde terugslag klep bovenblok
Het 3/2 ventiel demonteren:
2 bouten los en voorzichtig met een schroevendraaier loswrikken
3/2 ventielGestuurde klep:
( bovenste op onderstaande foto)
Onder de stop, zit een plunjer en daaronder nog een plunjer beide hebben een o-ring.
Deze klep wordt door 2 poorten onder druk gezet.
Het is heel belangrijk dat deze goed door de o-ringen van elkaar gescheiden worden.
De 2e plunjer kan vast zitten maar hij moet er wel uit.
Ik heb hiervoor een punttang voor aangepast, de buitenkant zover weg slijpen dat je goed grip hebt op de plunjer.
Deze zit diep in een klein gat.gestuurde klep en veiligheidVeiligheid: (onderste op bovenstaande foto)De veiligheid losdraaien, we zien een stop, veer en een pen met een kegel er aan.Dit is de maximale drukinstelling. De diepte is opgeschreven en afgetekend, dus het komt straks goed met de afstelling.
Wisselklep:
Het is een messing plug met een kogeltje.
Het kogeltje ligt tussen 2 zittingen in. Als de druk van de ene zijde komt, drukt hij de andere zijde dicht, en andersom.In het midden zit de aftakking zodat de olie dat kanaal in kan.
wisselklep
Het blok is nu zo kaal als we het kunnen maken.De rest van de kogeltjes die aan de buitenzijde te zien zijn, kunnen er niet uit.
Hierachter zitten boringen en zijn afgesloten door een persstop.
Monteren:
Alle onderdelen grondig reinigen.Alle kanalen van het blok goed doorspuiten met remmenreiniger.Voor een goede werking en geen lekkage alle
O-ringen vervangen voor nieuwe.
Alle onderdelen weer terug plaatsen.
Stoppen en pluggen hoeven niet heel erg vast, ik zeg altijd “vast is vast”
Let vooral op bij het plugje van de tank, deze heel lichtjes aandraaien, anders komt de draad uit het kunststof.
Bovenblok weer op de pomp plaatsen en de unit half vullen met de JUISTE olie.
Nu de unit weer terugplaatsen in de kofferruimte,
De borgplaat op het bovenblok leggen ( deze kan maar op 1 manier)
De slangen monteren slangnummer op borgplaatnummer.
Stekker verbinden en de unit weer in de slede plaatsen.
Dak een beetje optillen en de balk er onder vandaan halen, als het goed is blijft de koffer open staan.
Ik heb een setje samengesteld waar alle o-ringen in zitten.
Eventueel kan ik ook voor olie en het belangrijke haaksetje zorgen.
SPOELEN!!!
De pomp en het bovenblok is nu helemaal schoon maar de olie die in de cilinders en slangen zit, is dit nog niet.
Als het tussenschot er weer in zit en in de grendels staat kan het dak bediend worden.
3x bedien je het dak open en dicht. Nu is de vieze olie gemengd met de schone olie.
Tijd voor een verversing, draai het plugje van de tank los en laat de oude olie eruit lopen.Vul het tankje opnieuw met nieuwe olie en herhaal bovenstaande.
Spoel 3x dan ziet de olie er een stuk beter uit. Er kan niet veel fout gaan zolang je de druk instellingen niet veranderd zal het blok weer voor vele dakloze km gaan zorgen. Ik hoop dat ik met deze bijdrage een duidelijke “How to” gemaakt heb.
Mochten er vragen zijn stuur mij een pb dan kan ik deze vragen opnemen in deze “how to”.
Als iemand het niet ziet zitten om dit te doen heb ik ook een ruilpomp liggen.
Deze is gereviseerd en getest op mijn testbankje. Met het testen kan ik de druk afstellen, de flow van de pomp en natuurlijk functionaliteit controleren.
Afdichtset kun je bij mij bestellen.Attachments:Rob van den Berg
TTT 1.8dinsdag 29 juni 2021 om 11:48 #150184Kan je mijn tigra twintop pomp reviseren? Tegen betaling natuurlijk.
dinsdag 29 juni 2021 om 12:50 #150185Natuurlijk wil ik dat doen.
Stuur hem maar op. Dan gaan we kijken wat er mee aan de hand is.Rob van den Berg
TTT 1.8zondag 25 juli 2021 om 02:18 #150413De pomp van Livui is weer klaar. De komende week ga ik hem nog verder testen maar ik verwacht geen rare dingen meer tegen te komen. In het onderblok zit de zuigklep deze had een probleem met het afdichten.. Deze zitting heb ik opnieuw gemaakt en nu functioneert het weer prima. De unit is voorzien van nieuwe afdichtingen en weer afgesteld op je juiste druk.
Rob van den Berg
TTT 1.8zondag 25 juli 2021 om 02:44 #150414Ik heb mijn eerste filmpje gemaakt, ik hoop dat het werkt.
Rob van den Berg
TTT 1.8zondag 25 juli 2021 om 17:31 #150416Oh, mooi, top dat het weer gelukt is, petje af!
zondag 25 juli 2021 om 20:39 #150422Heel gaaf en super goed gedaan!!
Goed om te weten dat er iemand is die we voor dit soort problemen hopelijk mogen inschakelen!!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")zondag 25 juli 2021 om 21:10 #150423Ik heb er nu vier gedaan en allemaal werken ze weer.
ben nog steeds niet uit het complete schema maar het begint er op te lijken. Ik ga nog een testblok maken om de pomp aansluitingen af te blinden en dan hoop ik het schema compleet te hebben. Als er mensen zijn met een kapotte pomp, ik heb een ruilsysteem. Stuur je oude pomp naar mij toe en ik stuur je een goede pomp op.
als je liever je eigen pomp gerepareerd wil hebben kan dat natuurlijk ook.Rob van den Berg
TTT 1.8maandag 26 juli 2021 om 01:22 #150428Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
maandag 20 september 2021 om 21:53 #151004Even een update, ik heb gemerkt dat bij een aantal pompen de opbrengst niet is wat het hoorde te zijn.
dus weer even een beetje improviseren. Een afdekplaat gemaakt om de poorten van de pomp af te blinden.
zo kan ik met de handpomp de zuig/persklep testen. Als deze niet goed afdicht maak ik een nieuwe zitting zodat alle opbrengst weer naar de cilinders gaat en niet naar de zuigzijde van de pomp.Rob van den Berg
TTT 1.8dinsdag 21 september 2021 om 10:14 #151006HEEL gaaf dat je zo ver kunt gaan met dit soort dingen!!!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")dinsdag 21 september 2021 om 14:49 #151010Als je de materialen hebt en de tijd neemt om het uit te zoeken kom je een heel eind.
en het is nog leuk ook om in de verloren uurtjes problemen in kaart te brengen en ze op te lossen.Rob van den Berg
TTT 1.8 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.