TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Modificatie’s ~ Tuning TTT › TTT Mechanische Tuning › Teigetje voorzien van airco..
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 maanden, 4 weken geleden door Beumhaas.
-
AuteurBerichten
-
zondag 7 juni 2020 om 23:53 #117535
Ik heb enige maanden geleden op het forum al eens aangegeven dat er bij ons de wens bestond om onze Tigra Twintop te laten voorzien van airco.
Waarom ? zal menigeen dan denken..
Ongeveer 18 jaar geleden bestond ons wagenpark uit een SAAB 9000 CD met climate controle en een antraciet grijze Golf II zonder airco. Alle ritten langer dan een minuut of tien werden altijd gedaan met de zakelijke SAAB, en waren er met onze bleke, roodharige dochter van een half jaar eigenlijk nooit problemen met autoritten.
Totdat wij op een warme zomerdag, buitentemperatuur ongeveer 22 graden, wij met de Golf in een file belandden. Door een ongeval werd de rit van 10 minuten een rit van ruim een uur file. In de warmte, in de brandende zon..
Binnen een minuut of twintig liep onze dochter rood aan, overmatig zweten, hijgen en huilen. Wat wij ook deden, een handdoek met water, alle ramen open, achterklep open, blower op maximaal, het kind werd steeds beroerder en beroerder. Om uiteindelijk er achter te komen wat de term ‘projectielspugen’ betekent…
Toen kwamen wij erachter dat de combinatie van warmte en benauwdheid voor ons roodharig melkpak een heel groot probleem is.
Sindsdien waren de zakelijke en de familieauto’s minimaal voorzien van airco en hebben wij eigenlijk nooit meer problemen gehad, zolang wij ons ‘melkpak’ maar gekoeld vervoerden.
En toen kwam er in januari 2019 een Tigra TwinTop 1.8 Sport als funauto bij. Als funauto, maar ook voor beide dochters om eens mee te pakken als beide studerende dochters ook eens een auto nodig hadden..
Geen airco leek geen probleem, zeker omdat het dak open kan, en dan het benauwde en de warmte geen probleem hoeft te zijn. Maarr.. Op een fijne dag in april, graadje of 17, lekker zonnig, warm in de auto.. En dan wordt er toch een dochter rood en misselijk naast je. Met 100 op de snelweg is rijden met open ramen een mogelijkheid, maar niet echt comfortabel…
Dus diverse bedrijven een offerte gevraagd voor het inbouwen van een airco, géén enkel bedrijf heeft een reactie gegeven. Toen de vraag maar eens op de site gezet…
En de reactie kwam, van het forumlid die werkelijk de meest radicale rebuild van een Tigra ooit heeft gedaan : Liviu.
Liviu heeft vanaf de grond af aan een Tigra TwinTop werkelijk opnieuw opgebouwd, werkelijk tot in nieuwstaat.
En de reactie van Liviu was : “Ik kan dit, wil ik doen. Ik ga zoeken voor je.”
Wel eens een melkpak zien dansen door de kamer ? Wij wel.
Maar dan begint het, het uitzoeken van de onderdelen die nodig zijn :
En dan het bestellen en het binnendruppelen van de onderdelen :
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
maandag 8 juni 2020 om 01:30 #117539Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik dacht nu komt het Stefan. je stuurde mij een foto van ontmantelde Tijgertje. helemaal kaal van binnen.
Hoe staat het er mee?
maandag 8 juni 2020 om 08:55 #117540Flinke operatie!!!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")maandag 8 juni 2020 om 15:39 #117542Whoooow….. zeg, idd flink wat werk .
Wat top dat livui dat wilde doen.
Hoe lang gaat/zou het duren voordat het melkpak weer gekoeld gaat worden?maandag 8 juni 2020 om 22:04 #117577Max,
Ik begon het topic bij het begin, en om bij de huidige stand van zaken te komen heb ik een paar posts nodig… En jij hebt al een foto van de huidige status…
Verder dus :
Zaterdag 6 juni is Teigetje naar Capelle aan den IJssel gereden en je raadt het nooit :
Op die rit rij ik de radiator lek….
Maar gelukkig geen probleem, de radiator moest toch al vervangen worden om de radiator van de airco te kunnen monteren…
Liviu is zaterdag gelijk begonnen om het dashboard te demonteren, want het verwarmingshuis zit achter de middenconsole en onder het dashboard.
Dus eerst de radio eruit :
Dan de rest van de electronica eruit :
En dan het hele dashboard eruit :
En dan de gaten voor de airco condensleiding :
Dan kan eindelijk de nieuwe kachel/airco unit erin :
Kortom, Liviu is goed bezig. Op dit moment gaat het dashboard er weer in en gaat de neus van Teigetje er af voor de compressor, de radiatoren en de condensor…
To be continued…
Attachments:Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
maandag 8 juni 2020 om 23:02 #117578Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik word toch altijd weer blij van binnen met die toppers op het forum die bijna altijd klaar staan voor anderen……..diepe buiging !!
maandag 8 juni 2020 om 23:30 #117579Excuses dat ik niet veel kan schrijven. Ik moet mezelf verdelen tussen mijn werk, opel-noodwerk, sloperij voor kleine onderdelen en het AC-project.
maandag 8 juni 2020 om 23:53 #117580Excuses dat ik niet veel kan schrijven. Ik moet mezelf verdelen tussen mijn werk, opel-noodwerk, sloperij voor kleine onderdelen en het AC-project.
Liviu,
Geen enkele verontschuldiging nodig.
Het werk wat jij doet is meer dan bewonderenswaardig.
Zie alleen al de reactie van Ernst :
“Ik word toch altijd weer blij van binnen met die toppers op het forum die bijna altijd klaar staan voor anderen……..diepe buiging !!
”Ik doe het typen wel, en jij doet het sleutelen.. En ondertussen steek ik veren in je r**dt… :eek:
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
dinsdag 9 juni 2020 om 11:31 #117581Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Nou idd, geen excuus nodig hoor. wat een werk allemaal. Maar ozo dankbaar werk lijkt mij.
De upgrade van Tijgertje is een mooie klus. dat gaat helemaal goed komen bij Liviu. :eek: 8)
dinsdag 9 juni 2020 om 23:08 #117603Liviu is zó goed bezig,
Het hele dashboard uit de auto om het kachelhuis te monteren. Ondertussen elke kabel en kabelboom opnieuw te bundelen. De kabelbrij van de achteraf gemonteerde Parrot beviel niet (terecht) en is nu, gezien de foto’s, mooier verwerkt.
Eerst het kachelhuis en alle kabels terug :
Dan, met een hoop onderdelen, schroefjes, clipjes…
Het dashboard terug..
En dan het dashboard afbouwen :
Ondertussen gaat Liviu gestaag verder…
Wij als Twintop gemeenschap moeten zó blij zijn met de toppers als Max, Liviu en Pieter die ons zo helpen…
Attachments:Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
woensdag 10 juni 2020 om 10:19 #117604zo dat gaat toch behoorlijk snel voor zo een klus!!!!
petje af hoor!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")woensdag 10 juni 2020 om 12:53 #117605Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Zo dat ziet er weer goed uit. Hoe gaat het onder de motorkap, daar alles al weer gemonteerd.
Ook nog een klus om die airco leidingen goed er in te krijgen. Zit veel in de weg.woensdag 10 juni 2020 om 23:44 #117606Zo dat is een geweldig project. Het geld zeker wel waard denk ik. Althans dan ga ik hopen :)! En je hebt meer waarde bij de verkoop je hebt een zeldzame verschijning mocht je hem ooit weg doen. Namelijk airco inplaats van arko. Kijk met plezier naar de foto’s
donderdag 11 juni 2020 om 19:32 #117636Het gaat zeker lekker op stoom !
Maar zoals bij ieder project zijn er ook wel dingen die net even anders gaan dan je bedacht had..
Zowel Liviu als ik wisten niet dat het kachelhuis van een Tigra met airco een beetje groter is dan die van een gewone, daar is het gewoon een rechthoekige doos…
Dus een kleine uitdaging : (Zie de rechthoekige vorm van het dashboardkastje en de ton achterin van de blowerbehuizing..)
Maar een snelle zoektocht gaf ons een demontagebedrijf die het correcte dashboardkastje had liggen, en om de snelheid erin te houden hebben ze binnen een dag er maar gelijk twee opgestuurd.. Voor de zekerheid… Ze liggen op de foto ondersteboven, maar je ziet duidelijk de ronde uitsparing voor het blowerhuis.
Kon Liviu ondertussen de aircoleidingen erin gaan klussen :
En het montagebracket voor de aircocompressor :
En dan natuurlijk de aircocompressor zelf :
Dan de nieuwe radiator, let wel, op de rit naar Liviu heb ik de radiator lekgereden. Dus een nieuwe kwam goed uit..
(Soms moet je gewoon een beetje geluk hebben.. )
En dan de aircoradiator (met de condensor) ervoor plaatsen. Het begint al weer bijna op een neus te lijken…
En de vraag van Diana, hoelang dit gaat duren… De lektesten zijn zojuist afgerond en het vullen van het systeem is gedaan. Nu nog de laatste testen en de afmontage. Nog zo veel kleine dingetjes, maar laat Liviu maar gaan. Tot en met netter maken van kabelbomen dan de fabriek het heeft gedaan heb ik al voorbij zien komen. Maar als ik alle stappen en foto’s van deze klus zou moeten posten heb ik meer dan twintig posts nodig…
De laatste loodjes, maar daarover in de volgende meer..
Attachments:Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
zondag 14 juni 2020 om 00:25 #117670Dankzij een storing van de site (geen foto;s in te voegen) loopt het verslag een dagje vertraging op.
Maar Max heeft zijn stinkende best gedaan om de site weer recht te breien…
Aflevering 5 :
Na de mechanische aanpassingen van Teigetje moeten er ook nog de nodige electrische, electronische en softwarematige aanpassingen gedaan worden..
Zoals het bijwerken van de kabelboom, er moeten een paar kabels bij :
5.1
Maar ook een extra relaiskast voor de fansturing, de aircocompressor en alle hulpsystemen :
5.2
Nadat alles aangesloten is komt Het oordeel, werken alle electrische systemen ?
Nee..
Volgens de computer werkt de druksensor van de airco niet en de aansturing van de radiatorfan mist ook een paar standen :
5.3
Dat betekent dat de kabelboom van de Tigra wat aders mist, maar ook dat die dan aangelegd moeten gaan worden…
Alleen de G3 Gasinstallatie van Teigetje zit een beetje in de weg om vijf extra kabels aan de kabelboom toe te voegen :
5.4
Maar hoe dan ook, deze spaghetti moet er toch echt in om de boel werkend te krijgen..
5.5
Maar geen probleem, Liviu gaat de kabels erbij breien,zoals hij zelf zegt ‘gaat goed komen’…
5.6
Als alle kabels gedaan zijn is het tijd voor de test of alles werkt, of alle relais en sensors werken :
5.7
Nu alles werkt, de vacuüm test, is het systeem lekdicht ?
achtenveertig uur op -30 bar… Wachten… Fingers crossed..
Attachments:Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.