Hier even een tip voor mensen die last hebben met het in de versnelling krijgen, dan zal het vervangen van de schakelhefboom waarschijnlijk het merendeel verhelpen. Is een bekend probleem bij de Opel corsa lijn en daardoor ook de ttt lijn.
Ik vond het redelijk makkelijk zelf te doen. Enige moeilijke is het plastic kapje wat met 4 clipjes de hefboom omlaag houdt is echt een klus om te verwijderen, stom kapje loshalen kostte 80% van de tijd en moeite. Dat dit zo ontworpen is kan ik niet begrijpen.
Kosten waren 20 euro voor het nieuwe onderdeel en 10 euro verzendkosten. Tijd vervangen kostte ongeveer tussen de 2/3 uur voor een redelijke leek. Alles kan vanaf boven de motorkap dus een brug of iets dergelijks is geen vereiste. Ik heb alles van bovenaf gedaan.
Ik had moeite met het voornamelijk naar de tweede versnelling schakelen. Hij bleef dan een soort van hangen /haken voordat hij erin ging. Ik moest soms echt met kracht hem erin duwen. Zeker geen fijn rijplezier en het zorgde voor schamelijke momenten bij optrekken.
Na vervangen gaat het weer zonder echt moeite, hij schakelt weer lekker en schakelen naar de tweede versnelling is geen probleem meer. Nu weer de bochten lekker in 2de versnelling nemen ipv de 3de.
Ik kan wat meer info geven als er vraag naar is zoals een beschrijving met foto’s en tips.