TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Tigra TwinTop (TTT) › Alles over de Tigra TwinTop › Hydro unit Tigra Twintop!
- Dit onderwerp bevat 63 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 5 maanden geleden door BadBert.
-
AuteurBerichten
-
dinsdag 21 april 2020 om 14:57 #114060
Hoi Max,
afgelopen november bij je langs geweest met die blauwe Tigra TT met een ontregeld dak, bleek een drievoudig probleem, onder andere plastic kapjes om de haken welke begonnen te scheuren en weigerende microswitches…. daarna aan de kibbeling gezeten, als je het nog herinnert? Echt top-werk verricht, en ik heb een hoop geleerd, ook al was het wel gemeen koud buiten…
We hebben het toen ook gehad over het vervangen van de hydraulische olie, en dat ik dit zeker moet gaan doen omdat het dak van onze Tigra nog vlot en soepel beweegt… en nog steeds na het goede werk wat je eraan hebt gedaan!
Ik weet wel redelijk hoe dit te doen, maar als je dat document met de beschrijving ook naar mij wilt mailen, heel graag.
Enkele losse vraagjes:
1) Ik kom op internet de GM hydro-olie tegen als ik zoek op ‘93165227’, maar zie dan dat dit ook nummer 93160548 is, en de site geeft als referentie wel 93165227 op bij deze olie: €19,97 per liter bij rendcarparts.nl…. wellicht is het artikelnummer gewijzigd of iets dergelijks? :rolleyes:
Is deze GM hydro-olie de olie welke jij bedoelt en geschikt is voor de Tigra TT dakbediening?
2) Schoonmaak met remmenreiniger, betekent dit alle schuifjes en klepjes uit het hele ventielenblok demonteren? Of heb je voor reinigen met remmenreiniger een andere methode voor ogen?
3) Als de klep is opengestuurd, en je haalt de slangen los van het ventielenblok, moet je dan de klep ondersteunen met een balkje omdat de druk van de cilinders wegvalt?
4) Betreft het reinigen, nieuwe olie vullen, 3x dak open en dicht en dan weer olie vervangen, of moet je bij het flushen na iedere keer bedienen de olie vervangen en dat drie keer achter elkaar?Mochten deze vragen allemaal in jouw stappenplan staan, dan vis ik daar de antwoorden wel uit, maar ik wil dat stappenplan wel hééél graag zodat ik zeker weet dat ik niets fout doe! :sad:
Blijf gezond!
Loekdinsdag 21 april 2020 om 16:23 #114063Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Voor de olie : Opel 1942051 500mL.
Alleen aub originele Hydro-olie gebruiken!
Bij deze website bestel ik altijd, staat niet in zijn website vermeld. Maar even een mail met Opel nummer en dan komt het helemaal goed FSRS Opel
Stap één in ruimte maken om bij je hydro-pomp te komen. Tussenschot er uit en klem wieltjes even uitnemen.
Dan kun je gemakkelijk het tussen schot terug plaatsen bij het spoelen.Stap twee is de Hydro -pomp reservoir los maken, is een lastige klem. Met kleine schroevendraaier lukt dat wel.
Hou hem recht en haal de hydro reservoir los. Hele smerige olie en reservoir.
Maak nu het reservoir schoon met keukenrol. Dan maak je de klem weer klaar om gebruikt te worden.
Nu vul je het reservoir ietsje meer dan de helft en breng hem aan de hydro-unit met klem.
Dan met nijp- tang de klem aanklemmen. Moet goed dicht zijn. Gebruik aub geen slangklem.
Dan leg je de hydro-unit weer op zijn plek.
Let op, bij alle handelingen aan hydro-unit. denk aan de leidingen, nooit knikken !Nu kun je gemakkelijk het tussenschot er weer in leggen, wel het tapijt bij pomp netjes leggen.
Dan motor starten en koffer dicht doen. Nu dak open en dicht sturen 2x is genoeg.
Dan de koffer weer open sturen. Klaar….1e spoeling gedaan.Nu tussenschot er weer uit. Hydro-pomp weer vrij maken en nu even een oude doek er onder leggen.
Nu met torx schroefje de vulling openen van hydro- reservoir. (hou hem beetje schuin, dat de olie er niet uitloopt)
Nu een oud bakje waar de oude olie in kan, reservoir legen. (lukt nooit 100%, zit een randje)Dan met een injectie spuit (ik gebruik een injectie spuit om hydraulische remmen van fiets te vullen) de nieuwe olie in reservoir spuiten, weer vullen / tot het niveau in reservoir goed is. net aan de helft, zit markering.
Nu de unit weer netjes terug leggen, afwerken tapijt. Het tussenschot er weer in.
Dan kun je weer motor starten en klep dicht doen. Dan dak beweging weer twee keer. Klaar 2e spoeling gedaan.Nu tussenschot er weer uit. Hydro-pomp weer vrij maken en nu even een oude doek er onder leggen.
Nu met torx schroefje de vulling openen van hydro- reservoir. (hou hem beetje schuin, dat de olie er niet uitloopt)
Nu een oud bakje waar de oude olie in kan, reservoir legen. (lukt nooit 100%, zit een randje)Dan met een injectie spuit (ik gebruik een injectie spuit om hydraulische remmen van fiets te vullen) de nieuwe olie in reservoir spuiten, weer vullen / tot het niveau in reservoir goed is. net aan de helft, zit markering.
Nu de unit weer netjes terug leggen, afwerken tapijt. Het tussenschot er weer in.
Dan kun je weer motor starten en klep dicht doen. Dan dak beweging weer twee keer. Klaar 3e spoeling gedaan.Laatste keer, Nu tussenschot er weer uit. Hydro-pomp weer vrij maken en nu even een oude doek er onder leggen.
Nu met torx schroefje de vulling openen van hydro- reservoir. (hou hem beetje schuin, dat de olie er niet uitloopt)
Nu een oud bakje waar de oude olie in kan, reservoir legen. (lukt nooit 100%, zit een randje)Dan met een injectie spuit (ik gebruik een injectie spuit om hydraulische remmen van fiets te vullen) de nieuwe olie in reservoir spuiten, weer vullen / tot het niveau in reservoir goed is. net aan de helft, zit markering.
Nu de unit weer netjes terug leggen / afdekking netjes vast, afwerken tapijt. Het tussenschot er weer in, met de wieltjes in de klemmen.
Dan kun je de klep dicht doen. . Klaar… is Kees… :P :oops:Attachments:dinsdag 21 april 2020 om 19:49 #114075Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Drie weken? ik doe dat in een twee uurtjes ongeveer Leen. ha ha ha.
Ohh in vertraagde opname, tussen door een gebakje, eff wat drinken…. ja dan duurt het ietsje langer.
dinsdag 21 april 2020 om 22:36 #114140Hoi Max,
Jéétje Mina, een uitgebreider antwoord had ik echt niet kunnen verwachten!
Super bedankt, en ik denk dat jouw uitleg hier zo op dit forum voor veel mensen- met enige sleutelervaring- een leidraad zal zijn om zelf de olie te kunnen vervangen en hiermee ergere schade te voorkomen.
Dank! dank! dankjewel, :laugh: het gaat me zeker lukken zo! Zal kijken of ik er nog wat aanvullende en verduidelijkende foto’s bij kan plaatsen als ik klaar ben.
NB: De klem waarmee het reservoir zit bevestigd aan de rest wordt een ‘oorklem’ genoemd, vanwege voor de hand liggende reden… twee hele mooie oortjes :-)dinsdag 21 april 2020 om 22:47 #114142Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Ik haal er geen oren uit, het zijn soms kl…te dingen.
Heb ook in de How to do rubriek een topic aangemaakt, misschien later met jou foto’s er bij.
dinsdag 21 april 2020 om 23:03 #114155Max,
ter aanvulling, ik heb inmiddels vandaag de olie besteld: 1942051 ofwel 931565227, als het goed is staan beide codes op de fles.
Bij Opeldealer Havik in Alkmaar, €60 voor een liter, vermoedelijk donderdag aanstaande komt dat binnen en kan ik lekker gaan knoeien in het zonnetje.dinsdag 21 april 2020 om 23:11 #114158Sòms kl….te dingen? Het zíjn kl…te dingen!
Maar wel effectief!
Als het dak nog vlot en vloeiend open- en dicht gaat hoef ik toch niet het ventielenblok en de pomp compleet te demonteren toch?
Ik heb je foto’s van de onderdeeltjes langs zien komen en dat geeft over het algemeen de burger geen moed…:-O
Nou ja eerst maar eens zien hoe de olie er aan toe is, dan aan de hand daarvan maar verder beslissen wat te doendinsdag 21 april 2020 om 23:35 #114174Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Nou ben bang dat je weer de mist in gaat met die olie. Is een 500Ml voor 39 euro. Dus hoe kan dan een liter 60 euro zijn, terwijl de verpakking altijd 500mL is op dat nummer.
Stomme Opel dealer. Doe er geen andere olie in!
Noppe, dat nummer van jou komt niet voor. 93 165 218 of 19 42 051
Waarom niet bij die man in Heerhugowaard, binnen een dag heb je het. (FSRS)
Attachments:woensdag 22 april 2020 om 00:02 #114194Hoi Max, ben ik weer…
In een oude topic van 3 jaar geleden: “Tigra hydro-unit schoonmaken” noemde je de artikelcode voor de juiste hydraulische olie: 93165227, en kijkende naar verschillende plaatjes op internet van flacons GM hydraulische olie (Ebay, Amazon, een wazige Russische site), zie ik zowel 93165227 als 1942051 vermeld staan bij de streepjescodes.
Volgens mij gaat dit wel goedkomen! :side:
Maar ik zal wel extra op de fles controleren uiteraard.
Bijgevoegde foto is een foto van de flacon vanaf die wazige Russische site… beide codes staan erop.
Maar ze hadden het bij de Opeldealer vandaag echt over zo’n 60 euro’s voor een liter… of er zit wat spinazie in enkele dealer-ogen maar dat gaan we donderdag dan wel weer zien.
Het verschil is inderdaad wel wat groot qua prijs, alhoewel meestal een grotere verpakking relatief minder kost.
Maar we gaan het zien, I’ll keep you informed.
Zit FSRS in Heerhugowaard?? Dat wist ik niet… woon in dezelfde plaats notabene!woensdag 22 april 2020 om 00:08 #114197Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Zal mij benieuwen, anders gewoon annuleren. Ook wanneer bij Opel de 500mL 60 euro kost.
woensdag 22 april 2020 om 00:16 #114207Ik ben nu ook wel benieuwd, ga morgen meteen bellen, want ik begin nattigheid te voelen.
Durf bijna al te wedden dat ze met de inhoud een fout hebben gemaakt bij de Opel dealer……..:-p
Zal mij meevallen als het zo is!woensdag 22 april 2020 om 00:29 #114209Puff die opel dealers toch. Zelfs de bmw en volkswagen groep dealers zijn goedkoper…
woensdag 22 april 2020 om 22:36 #114291Nou….. vandaag geïnformeerd hoeveel hydraulische olie ik krijg voor €60, en dat is dus een halve liter.
Dat betekent dus €120 per liter? Daar koop ik misschien een fles heeeele maar dan ook een heeeele goede whisky voor, maar géén half litertje olie!
Na een mild protest ging men akkoord om de bestelling te annuleren, ik ga nu op aanraden van Max bij het bedrijf welke hij aanbeveelt de olie opvragen, kan volgens mij alleen maar goedkoper.woensdag 22 april 2020 om 22:47 #114293haha wat een afzetters en dat was bij de opel ? wat een laaielichters zijn dat .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
woensdag 22 april 2020 om 23:05 #114295Toen Max je waarschuwde had je er beter aan gedaan om meteen de telefoon te pakken om de bestelde olie te annuleren,zeker toen bleek dat het adres wat Max je gaf ook nog je woonplaats betrof.
Een opeldealer die goedkoper lijkt te zijn daar moet je altijd huiverig voor wezen,het zijn gewetenloze kaalplukkers.
@Leonardo53: Tegen de tijd dat ik het bericht van Max onder ogen kreeg was de Opel dealer inmiddels gesloten dus had direct bellen weinig zin.
Vandaag uiteraard wel de bestelling geannuleerd bij de Opel dealer!
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar het bedrijf wat Max adviseert, en meteen gevraagd of ik het bij hun op kan halen om verzendingsperikelen te omzeilen.Ik moet ook helaas weer een nieuwe topic openen want vandaag kwam mijn vrouw thuis, lekker het dakje open en toen ze hem dicht wilde sturen stopte het sluiten spontaan tijdens het openen van de achterklep en was niet meer te bewegen… stom-toevallig?
Uiteindelijk wel kunnen bepalen op welk punt het sluiten nu weigert, en het dak heb ik wel uiteindelijk dicht kunnen krijgen……Afijn ik zet deze storing wel even apart in een nieuwe topic zogezegd. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.