TwinTop.nl en TwinTop.be › Forums › Modificatie’s ~ Tuning ATT › ATT Mechanische Tuning › Astra TT met defect PEPS!
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 8 maanden geleden door CharlesTwinTop.
-
AuteurBerichten
-
donderdag 27 februari 2020 om 23:03 #110387Anoniem
- Topics: 2550
- Posts: 42372
Was vorige week in Uithoorn voor een storing aan een Astra TT waarvan ik vorig jaar het dak gefixt had. Nou het dak werkt nog, maar de PEPS wilde niet meer.
Met als gevolg een ‘dooie’ Astra TT, dan kun je hem niet starten, helemaal nul. :-( Natuurlijk was mijn eerste gedachte Ohh accu.
Dus dacht ik ben zo weer thuis, even kijken en helpen…. nou mooi niet dus. Ben er vorige week 1,5 dag mee bezig geweest.
Toen pas had ik een diagnose gesteld en wist ik wat er loos was.Je moet je voorstellen, dat je zonder contact op de wagen werkt, dan kom je eigenlijk nergens in een module.
Ben in mijn wagen gaan zitten, ook zonder contact en gekeken waar ik wel in kom. Nou dat viel mee.
Ik kwam in de PEPS module zelf, in de UEC, REC, de CIM. Dus de belangrijke modules voor immobiliser kom ik gewoon in.
Waarom dan niet bij de ‘dooie ‘ Astra.. Dan ga je in de schema’s duiken en kijken welke zekeringen er op de PEPS zitten.
BINGO! Daar was de zekering die voor meerdere modules was, deze is doorgebrand. Nieuwe er in…. gelijk weer stuk. :-P
De oude PEPS module afgekoppeld, zekering er weer in. Dan blijft die goed! he he .
Nu kom ik in de modules, eerst CIM uitlezen en ABS.Geen storingen in ABS, contacten schoon gemaakt. 100% goed.
Wel storingen in de CIM, wat duid op een defecte PEPS.Diagnose gesteld, een andere PEPS bestellen. Maar zat met probleem dat ik de oude niet kan afmelden.
Ook dat hele immobiliser gedoe, met in mijn achterhoofd dat geval in Belgié waar de Astra Tt totall loss was na foute programmering. Ik dacht dat risico ga ik niet lopen. Ik vraag een specialist op dat gebied. Liviu! 8)Liviu benaderd en was gelijk behulpzaam. Heeft na zijn werk de oude defecte PEPS opgehaald voor het weekend.
Met warmte beelden kwamen deze beelden.
paar componenten op de print die erg heet worden.Nog wat langer, wat rood gloeiend.
Deze componenten,
Liviu heeft een condensator vervangen, oude was verbrand
Bij testen van de print gebruikt Liviu een voeding met instelbare stroom uitgang.
Test opstelling
Uitlezen van de PEPS module na reparatie.
Dus de oude was hersteld, alhoewel met een andere waarde van de condensator.
We hebben besloten om de oude te gebruiken om te testen in de wagen. Daar er misschien iets in de wagen niet 100% zou zitten. Dit was niet het geval.
Dan kon de nieuwe PEPS module aangemeld worden.Dat ging niet zonder slag of stoot. :silly: het werd ook al schemerig…brrrrr.
Attachments:donderdag 27 februari 2020 om 23:12 #110416Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Dus op een gegeven moment moest Liviu even alleen werken. Even goed concentreren, dat heb ik ook vaak.
Ik ben begonnen om de wagen weer op te bouwen, ramen moesten weer geïnstalleerd worden, de CIM moest weer ingebouwd worden. pfff, alles was even gesloopt om een goede diagnose te stellen.
De ramen konden niet dicht gestuurd worden, dus die los gemaakt en met tape vast gezet zodat de wagen dicht kon.Alles weer op z’n plek, in het donker met weinig licht. Ramen zaten scheef, pffff. Komt morgen wel. :-P
Eerst de nieuwe PEPS werkend krijgen. Nou opeens een positief geluid van Liviu, het werkt weer! :cheer:
Wat een klus zeg! Toen zijn we gestopt. De wagen kon weer gestart worden en ramen dicht gestuurd. Klaar.
Vandaag heb ik alles goed afgesteld en netjes afgewerkt.
Hier achter in de koffer zit de PEPS module.
Ik heb de massa nog schoon gemaakt en de stekker ingespoten met contaact spray. Klaar alles werkt weer 100%.
Hele dankbare klus, ook heel prettig samen te werken met Liviu. Een echte specialist op dit gebied van vervelende storingen in Can-bus wagens.
Nogmaals bedankt Liviu voor je hulp. Dat had ik zelf nooit gered.
Attachments:donderdag 27 februari 2020 om 23:33 #110417Max en Liviu :
Petje af !
Dit zijn toch echt de klussen waar de dealer met zijn mond vol tanden staat….
Helden !
Tigra TwinTop 1.8 Sport.
- Sport onderstel
- LPG met gemodificeerde LPG-ECU
- Irmscher Motor ECUKnutselsmurf..
donderdag 27 februari 2020 om 23:38 #110418Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Dan was de wagen nu nog niet klaar. Ha ha
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
vrijdag 28 februari 2020 om 00:50 #110419Wat een verhaal weer zeg en hoop vakmanschap en niet zomaar opgeven .
Mooie klus weer mannen dat maakt het forum nou zo leuk en betaalbaar voor de leden
Gr Janvrijdag 28 februari 2020 om 14:37 #110421Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Echt onnavolgbaar deze twee top specialisten…….had ik ook maar zo’n vak geleerd…….ict…..pffffff
vrijdag 28 februari 2020 om 15:55 #110422Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Hoi Ernst, wat jij kan, dat kan ik weer niet. Ieder zijn ding he. Ha ha ha.
vrijdag 28 februari 2020 om 21:25 #110425Jullie zijn de goeiste!!
Gelukkig bleef livui rustig hè =)maandag 2 maart 2020 om 16:29 #110504Alweer een knap stukje werk Max. Petje af. Als ik dit allemaal lees vraag ik me inderdaad af hoe ze dit bij een garage zouden hebben opgelost. Ik moet er niet aan denken.
maandag 2 maart 2020 om 21:15 #110505Snap niet dat Max nog vrij los loopt, elke autodealer garage zou zo man toch vastbinden en in de watten leggen. Zeker nu er steeds meer elektronica in de auto’s zit of moeten we met zijn alle heellllllllll blij zijn dat Max zich niet laat vastbinden……… Sterkte straks met je operatie Max en hopelijk mogen we ons nog lang verbazen over jouw kennis en vaardigheden!!!
Sorry mensen maar het moest er effen uit, groetjes Charles.dinsdag 3 maart 2020 om 12:08 #110509Anoniem- Topics: 2550
- Posts: 42372
Niet alleen van mij hoor Charles, ook Liviu was / is erg goed met zijn kennis op gebied van de Can-bus.
We hebben het samen gered!dinsdag 3 maart 2020 om 12:32 #110533helemaal top dit zeg! Zeker ook van liviu!!! Heel fijn om een dergelijke electronica specialist hier te hebben!!!
Toppie mannen!!!
Topless,... that's how we role!
- Opel Cascada 1.6 turbo Cosmo
- Mini Cooper-S R52 cabrio
- Aprilia AF1 Futura 50cc '92 (nostalgie)
- 2021 Triumph Street Triple R 765
- 2012 Triumph Street Triple 675 (van 't vrouwtje)
- VW ID3 1st edition (de "lease frikadel")dinsdag 3 maart 2020 om 13:36 #110547Sorry Liviu, ik ken je volgens mij niet maar het geld natuurlijk ook voor jou en niet te vergeten alle hulpvaardige TwinToppers op dit forum!!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.