Als je de 1.4 motor pakt dan heb je de standaard dingen die de 1.4 bij opel heeft (al zou ik zowiezo voor de 1.6 gaan, zoals we ook gedaan hebben)
1.4 problemen;
Koelvloeistof niveau melding als het toch in orde is (sensor stuk)
Veel hebben een probleem met de kop die krom is maar dat merk je zo (weinig vermogen)
Algemeen:
Verder even opletten dat alles werkt van t dak, heb er al een aantal uit Duitsland gezien waar een steenmarter aan bezig was geweest (kon je zien aan de isolatie tegen de motorkap), die hadden flink wat elektrische problemen. Onderandere de kap die niet meer open ging met de melding van een te lage accuspanning (terwijl de motor draait)
1 belangrijke: als er de m32 versnellingsbak onder zit, dan kunnen de lagers rot zijn. Er is een serie die niet goed gemonteerde lagers geeft. Dit merk je onder andere aan een raar gierend geluid in de 3 of 5, en een schuddende pook als je het gas los laat en weer op t gas gaat in 2, 3, 4 of 5.
Vraag aan de dealer of ze de bak al gereviseerd hebben met nieuwe lagers onder de juiste voorspanning en dan heb je nooit meer ergens last van.
Was ook een coulance regeling van opel dat dit kostenloos gedaan werd (bij die van ons is dit gebeurd en ook in het onderhoudsboekje vermeld)
In mijn nog steeds durende zoektocht naar een cascada ter vervanging van onze ATT, ben ik belangrijke info tegen gekomen.
Bij modellen tot oktober 2013 (dus MY13) hebben de meest geleverde modellen de M32 versnellingsbak.
Deze bak heeft lagers die op een verkeerde spanning zijn voorgespannen, waardoor ze overmatig slijten. Ook kan het lager van het vliegwiel versleten zijn met lage KM standen.
hoe merk je dit?
– vliegwiellager: rem in houden, en in de 1e versnelling de koppeling langzaam op laten komen. Gaat de pook trillen: versleten. Valt de auto stil: prima. Dit hoeft geen heel groot probleem te zijn, schakelen kan wat moeizamer gaan (wat meer kracht zetten op de pook)
– Andere lagers 1: de bak gaat zoemen/bromen toerental afhankelijk. Is echt een duidelijk aanwezig geluid
– Andere lagers 2: als je gas geeft en los laat tijdens het rijden, zie je de pook MEER dan 1 cm bewegen.
– Andere lagers 3: pook kan overmatig veel trillen tijdens het rijden bij verschillende toerentallen.
Vooral merkbaar in versnellingen 1, 2 5 en 6.
De problemen bij de “andere lagers” kan groter zijn, en kan zelfs grote schade tot gevolg hebben.
Opel heeft een coulance regeling (of gehad), dus als je naar een auto gaat kijken met deze bak (NAVRAGEN BIJ DE DEALER!!!) vraag dan of de bak al gereviseerd is…. en zo niet, of ze dit alsnog willen doen. Tip die ik overal lees: willen ze dit niet, gewoon de auto laten staan…. loop weg….
Bij opel kost je revisie ongeveer 1500 euro.
Andere (goede) garage voor ongeveer 500 euro minder….
Vanaf MY14 hebben ze aanpassingen gedaan in de bak, waarmee de problemen opgelost zouden zijn. Dit is nog wel dezelfde bak (M32).
Overigens is het al bekend dat niet elke dealer dit probleem (wat bekend is bij opel!!!!!!) erkennen, dus let hier mee op. Een GOEDE dealer adviseert je correct, geeft juiste info, en zal je in deze zeker helpen.[/
Verder zijn er niet echt gekke dingen